Akademie
Zagadnienia egzaminacyjne - semestr 1
  1. Początki kinematografii na ziemiach polskich

  • wczesne kino jako późna forma historycznej sztuki projekcji

  • projekcje filmowe na ziemiach polskich w 1896 roku

  • wędrowni kinematografiści: bracia Krzemińscy, Spółka polska ze Lwowa, madame Olinka

  • formowanie polskiego przemysłu filmowego po roku 1918; najważniejsi producenci i twórcy kina niemego w Polsce

  • "Mocny człowiek" - film niemy o ambicjach artystycznych

  1. Polskie kino dwudziestolecia międzywojennego

  • popularne tematy i gatunki (film historyczny, melodramat i jego odmiany, komedia; "Mogiła Nieznanego Żołnierza", "Młody las", "Znachor", "Jadzia")

  • wybitni reżyserzy polskiego kina międzywojennego

  • system gwiazdorski w polskim kinie lat 30

  • filmowe adaptacje literatury

  • przełom dźwiękowy w polskim kinie j jego konsekwencje

  1. Kino żydowskie. Przykład "Dybuka", filmy kręcone w jidisz

  • kultura żydowska na ziemiach polskich

  • produkcja i recepcja filmu jidysz w Polsce

  • kino jidysz i antysemityzm lat 30.

  1. Obraz obozu koncentracyjnego w filmie "Ostatni etap" na tle innych przekazów

  • ikonografia filmu obozowego

  • film Jakubowskiej jako punkt odniesienia dla kolejnych produkcji poświęconych problematyce Holokaustu

  • międzynarodowa recepcja filmu

  1. Obraz okupacji w pierwszych filmach powojennych - "Zakazane piosenki"

  • wymowa warstwy muzycznej (nośnik politycznego przesłania)

  • krajowa recepcja filmu

  • miejsce filmu Buczkowskiego w tradycji kultury

  1. Socrealizm w polskim kinie

  • wymagania doktryny i cechy stylu

  • konwencje filmu produkcyjnego jako głównego gatunku polskiego socrealizmu

  • "Przygoda na Mariensztacie" jako przykład komediowo-musicalowej wersji socrealizmu (postaci Ludwika Starskiego i Leonarda Buczkowskiego w kinie powojennym)

  • wirtuozeria realizatorska najwybitniejszego dzieła polskiego socrealizmu - filmu "Celuloza"

  • wprowadzenie kolorowej taśmy filmowej

  1. Próba przezwyciężenia socrealistycznych schematów

  • odwilż a geneza "czarnych" filmów obyczajowych i "czarnej serii" dokumentalnej

  • realizm społeczny i psychologiczny w kinie odwilżowym

  • podjęcie tematów tabu ("Zagubione uczucia" i "Baza ludzi umarłych")

  • Andrzej Munk - między filmem dokumentalnym a fabularnym

  • debiut fabularny Munka a wątki z jego wczesnej twórczości; socrealistyczne klisze i narracja polifoniczna

  • "Zimowy zmierzch" Stanisława Lenartowicza jako zapowiedź Polskiej Szkoły Filmowej

  1. Polska Szkoła Filmowa

  • podłoże polityczne, wymiar pokoleniowy, główny temat, geografia szkoły: najważniejsze filmy i nazwiska (reżyserzy, scenarzyści, operatorzy, aktorzy)

  • konsekwencje społeczne i psychologiczne wojny i okupacji ("Pożegnania", "Krzyż Walecznych", "Popiół i diament" i "Ostatni dzień lata")

  • Szkoła Polska jako rozrachunek z historią najnowszą: różnorodność postaw, nurtów i poetyk ("Kanał", "Eroica", "Popiół i diament", "Krzyż Walecznych")

  • "Kanał" i "Eroica" - dwa różne obrazy Powstania Warszawskiego. Porównanie stylu Andrzeja Wajdy i Andrzeja Munka

  • Jerzy Wójcik (operator) i Józef Hen (scenarzysta) jako współtwórcy Polskiej Szkoły Filmowej

  • Zespół filmowy "KADR"

  • "Ostatni dzień lata" i "Pociąg" jako filmy nurtu psychologiczno-egzystencjalnego Polskiej Szkoły Filmowej (film Konwickiego jako eksperyment formalny, narracyjny i realizacyjny, film Kawalerowicza jako połączenie melodramatu i thrillera, a także jako diagnoza społeczna Polski roku 1958).

  1. Portret młodej inteligencji czasów odwilży: "Do widzenia do jutra", "Niewinni czarodzieje" (szczegóły po wykładzie 28 stycznia)

Creative Control 
Benjamin Dickinson, USA 2015
Doktor Strange 
Scott Derrickson, USA 2016
Dyskusyjny Klub Filmowy "Wysokich Obcasów": "Paterson" 
Dyskusyjny Klub Filmowy "Wysokich Obcasów"
Jim Jarmusch, USA 2016
Egzamin 
Cristian Mungiu, Rumunia, Francja, Belgia 2016
Hiszpański temperament 
Emilio Martínez Lázaro, Hiszpania 2014
Lion. Droga do domu 
Garth Davis, Australia, Wielka Brytania, USA 2016
Magiczne święta Kacpra i Emmy 
Arne Lindtner Næss, Norwegia 2014
Nowe Horyzonty dla Seniora: Perłowy guzik 
Nowe Horyzonty dla Seniora
Patricio Guzmán, Francja, Hiszpania, Chile 2015
Nowy początek 
Denis Villeneuve, USA 2016
Snowden 
Oliver Stone, Niemcy, USA 2016
Sprzymierzeni 
Robert Zemeckis, USA 2016
Sully 
Clint Eastwood, USA 2016
The Rolling Stones Olé Olé Olé! 
Paul Dugdale, Wielka Brytania 2016
Vaiana. Skarb oceanu 
Ron Clements, John Musker, USA 2016
Zaćma 
Ryszard Bugajski, Polska 2016
Zwierzęta nocy 
Tom Ford, USA 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.