repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

Zagadnienia egzaminacyjne - sem. V

  1. Neorealizm: zapowiedzi i początki

  • neorealizm w kontekście drugiej wojny światowej

  • neorealizm jako przykład estetyki wykraczającej poza normy klasycznego kina hollywoodzkiego

  • neorealizm jako przykład estetyki nudy

  • neorealizm jako przykład kina artystycznego i modernistycznego

  • historyczny odbiór neorealizmu jako przykład wpływu francuskiej krytyki filmowej lat 60

  1. Dramaty codzienności. De Sica

  • postać i kariera aktorska Vittoria De Siki w okresie przedwojennym (pochodzenie, debiut teatralny, kariera filmowa: najważniejsze filmy)

  • początki kariery reżyserskiej na tle początków neorealizmu - De Sica jako reżyser dzieci

  • największe osiągnięcia reżyserskie okresu neorealizmu

  • dalsza kariera aktorska i reżyserska

  • dramaty powojennej codzienności w "Złodziejach rowerów" i "Umberto D." - losy zbiorowe i losy jednostki

  1. Neorealizm oswojony i przekroczenia nurtu

  • schyłek neorealizmu(problem z definicją i precyzyjnym datowaniem neorealizmu, szczególnie jego zakończeniem; propozycje cezur zamykających neorealizm)

  • Giuseppe de Santis(rodzaje neorealizmu i twórczość de Santisa na ich tle, neorealizm antyintelektualny i skuteczny społecznie, inkorporacja wzorców amerykańskich; "Gorzki ryż" jako przykład stylu de Santisa)

  • różowy neorealizm i Commedia all'italiana(neorealizm na wesoło, ingerencja państwa, nowe typy bohaterów i gwiazdorstwo filmowe po włosku, włoski cud gospodarczy)

  • w stronę kina autorów(wybory artystyczne ojców neorealizmu, indywidualizm zamiast kolektywizmu, nowe ścieżki poszukiwań)

  • Federico Fellini (Fellini jako wychowanek Rosselliniego, - "trylogia samotności" jako przykład wczesnego stylu Felliniego, "La strada" jako pierwsze arcydzieło Felliniego i ostatni film neorealistyczny)

  1. Echa wojny w Europie

  • przemysł filmowy podnosi się z ruin - kino europejskie po II wojnie światowej

  • tematyka wojenna w powojennym kinie europejskim

  • funkcje filmowych obrazów wojny

  • "Bitwa o szyny"- Francuzi i pamięć wojny

  • "Gdzieś w Europie"w kontekście kina bloku wschodniego lat 1944-1950

  1. Komedia francuska

  • egzystencjalizm jako główny prąd intelektualny francuskiego kina przełomu lat 40. i 50. XX wieku

  • założenia kina papy i jego krytyka w dobie Nowej Fali

  • "Czerwona oberża" jako przykład wolteriańskiej satyry w kinie francuskim

  • autorskie kino Jacques'a Tatiego - motywy i model inscenizacji

  • "Wakacje Pana Hulot" jako pierwsze spełnienie reżysera

  1. Odcienie westernu

  • struktura gatunku wg Jima Kitsesa (kategoryzacja świata w westernie na przykładzie dwóch opozycji binarnych: Dzikiej Natury i Cywilizacji)

  • zarys kontekstu historycznego (doniosłość "Dyliżansu"Johna Forda dla przyszłych produkcji gatunkowych; losy gatunku w czasie drugiej wojny światowej)

  • dojrzały western klasyczny oraz dwie tendencje (mitologizująca i demitologizacyjna)

  • Howard Hawks - męskie kino: (mitologizacja i urok opowieści; współdziałanie profesjonalistów - bohater w filmie Howarda Hawksa - przykład "Rzeki czerwonej" i "Rio Bravo")

  • "W samo południe"Freda Zinnemanna - o jedności stylu i alegoriach współczesności;

  1. W Nowym Jorku i Hollywood:

  • narodziny Hollywood jako ucieczka przemysłu filmowego z Nowego Jorku

  • koniec klasycznego kina hollywoodzkiego jako wyprowadzka przemysłu z Los Angeles

  • "Bulwar Zachodzącego Słońca" i "Asfaltowa dżungla" jako filmy powiązane ze schyłkiem kina klasycznego

  • miasto w kinie wczesnym, awangardowym i artystycznym

  1. Młodzi skłóceni z życiem

  • kinematografia amerykańska lat 50-tych na tle ówczesnej sytuacji politycznej i kulturowej

  • motyw buntu w ówczesnej literaturze i w kinie

  • sylwetki Marlona Brando oraz Jamesa Deana

  • nowy typ aktorstwa, rola Actors Studio i "metody"

  • historia powstania filmu "Dziki" (następstwa w postaci nowego gatunku filmowego: "biker outlaw movie")

  • "Buntownik bez powodu" - historia powstania oraz recepcji.

  1. Wielcy Japończycy

  • Akira Kurosawa i Kenji Mizoguchi - filmowe adaptacje literatury japońskiej:

  • adaptacja prozy japońskiej Kurosawy (opowiadania Ryūnosuke Akutagawy, które stały się punktem wyjścia dla filmu "Rashomon")

  • "Opowieści księżycowe"Mizoguchiego (scenariusz na podstawie dwóch opowiadań Akinariego Uedy ze zbioru Po deszczu przy księżycu i krótkiej noweli Order Guy de Maupassanta)

  • ekranizacje Szekspira, Dostojewskiego i Gorkiego w dorobku Akiry Kurosawy

  • ulubieni aktorzy, z którymi współpracowali Akira Kurosawa i Kenji Mizoguchi

  1. Telewizyjne wpływy w filmie

  • kontekst amerykańskiego kina lat 50-tych (konkurencja ze strony TV, nowinki techniczne, zimna wojna, pruderia obyczajowa)
  • telewizja jako zalążek nowych opowieści, bliższych życiu i podejmujących tematy niedotykane dotąd w kinie
  • pierwotne wersje "Marty'ego" i "Dwunastu gniewnych ludzi" na ekranie telewizyjnym
  • tematyka filmów: mniejszości etniczne, brak glamouru, realizm społeczny

  1. Twórczość Luisa Buñuela

  • surrealistyczne korzenie Buñuela

  • "Luis Buñuel, czyli ten, który odmienił Meksyk":okres meksykański reżysera

  • "Nazarin" i "Viridiana" jako początek dojrzałej twórczości Buñuela

  • tajemnica, ironia i tragizm w twórczości Buñuela

  • radykalizacja poetyki absurdu i paradoksu w późniejszych filmach (na przykładzie "Anioła zagłady" i "Widma wolności")

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!