Akademie
Zagadnienia egzaminacyjne - sem. V
  1. Neorealizm: zapowiedzi i początki

  • neorealizm w kontekście drugiej wojny światowej

  • neorealizm jako przykład estetyki wykraczającej poza normy klasycznego kina hollywoodzkiego

  • neorealizm jako przykład estetyki nudy

  • neorealizm jako przykład kina artystycznego i modernistycznego

  • historyczny odbiór neorealizmu jako przykład wpływu francuskiej krytyki filmowej lat 60

  1. Dramaty codzienności. De Sica

  • postać i kariera aktorska Vittoria De Siki w okresie przedwojennym (pochodzenie, debiut teatralny, kariera filmowa: najważniejsze filmy)

  • początki kariery reżyserskiej na tle początków neorealizmu - De Sica jako reżyser dzieci

  • największe osiągnięcia reżyserskie okresu neorealizmu

  • dalsza kariera aktorska i reżyserska

  • dramaty powojennej codzienności w "Złodziejach rowerów" i "Umberto D." - losy zbiorowe i losy jednostki

  1. Neorealizm oswojony i przekroczenia nurtu

  • schyłek neorealizmu(problem z definicją i precyzyjnym datowaniem neorealizmu, szczególnie jego zakończeniem; propozycje cezur zamykających neorealizm)

  • Giuseppe de Santis(rodzaje neorealizmu i twórczość de Santisa na ich tle, neorealizm antyintelektualny i skuteczny społecznie, inkorporacja wzorców amerykańskich; "Gorzki ryż" jako przykład stylu de Santisa)

  • różowy neorealizm i Commedia all'italiana(neorealizm na wesoło, ingerencja państwa, nowe typy bohaterów i gwiazdorstwo filmowe po włosku, włoski cud gospodarczy)

  • w stronę kina autorów(wybory artystyczne ojców neorealizmu, indywidualizm zamiast kolektywizmu, nowe ścieżki poszukiwań)

  • Federico Fellini (Fellini jako wychowanek Rosselliniego, - "trylogia samotności" jako przykład wczesnego stylu Felliniego, "La strada" jako pierwsze arcydzieło Felliniego i ostatni film neorealistyczny)

  1. Echa wojny w Europie

  • przemysł filmowy podnosi się z ruin - kino europejskie po II wojnie światowej

  • tematyka wojenna w powojennym kinie europejskim

  • funkcje filmowych obrazów wojny

  • "Bitwa o szyny"- Francuzi i pamięć wojny

  • "Gdzieś w Europie"w kontekście kina bloku wschodniego lat 1944-1950

  1. Komedia francuska

  • egzystencjalizm jako główny prąd intelektualny francuskiego kina przełomu lat 40. i 50. XX wieku

  • założenia kina papy i jego krytyka w dobie Nowej Fali

  • "Czerwona oberża" jako przykład wolteriańskiej satyry w kinie francuskim

  • autorskie kino Jacques'a Tatiego - motywy i model inscenizacji

  • "Wakacje Pana Hulot" jako pierwsze spełnienie reżysera

  1. Odcienie westernu

  • struktura gatunku wg Jima Kitsesa (kategoryzacja świata w westernie na przykładzie dwóch opozycji binarnych: Dzikiej Natury i Cywilizacji)

  • zarys kontekstu historycznego (doniosłość "Dyliżansu"Johna Forda dla przyszłych produkcji gatunkowych; losy gatunku w czasie drugiej wojny światowej)

  • dojrzały western klasyczny oraz dwie tendencje (mitologizująca i demitologizacyjna)

  • Howard Hawks - męskie kino: (mitologizacja i urok opowieści; współdziałanie profesjonalistów - bohater w filmie Howarda Hawksa - przykład "Rzeki czerwonej" i "Rio Bravo")

  • "W samo południe"Freda Zinnemanna - o jedności stylu i alegoriach współczesności;

  1. W Nowym Jorku i Hollywood:

  • narodziny Hollywood jako ucieczka przemysłu filmowego z Nowego Jorku

  • koniec klasycznego kina hollywoodzkiego jako wyprowadzka przemysłu z Los Angeles

  • "Bulwar Zachodzącego Słońca" i "Asfaltowa dżungla" jako filmy powiązane ze schyłkiem kina klasycznego

  • miasto w kinie wczesnym, awangardowym i artystycznym

  1. Młodzi skłóceni z życiem

  • kinematografia amerykańska lat 50-tych na tle ówczesnej sytuacji politycznej i kulturowej

  • motyw buntu w ówczesnej literaturze i w kinie

  • sylwetki Marlona Brando oraz Jamesa Deana

  • nowy typ aktorstwa, rola Actors Studio i "metody"

  • historia powstania filmu "Dziki" (następstwa w postaci nowego gatunku filmowego: "biker outlaw movie")

  • "Buntownik bez powodu" - historia powstania oraz recepcji.

  1. Wielcy Japończycy

  • Akira Kurosawa i Kenji Mizoguchi - filmowe adaptacje literatury japońskiej:

  • adaptacja prozy japońskiej Kurosawy (opowiadania Ryūnosuke Akutagawy, które stały się punktem wyjścia dla filmu "Rashomon")

  • "Opowieści księżycowe"Mizoguchiego (scenariusz na podstawie dwóch opowiadań Akinariego Uedy ze zbioru Po deszczu przy księżycu i krótkiej noweli Order Guy de Maupassanta)

  • ekranizacje Szekspira, Dostojewskiego i Gorkiego w dorobku Akiry Kurosawy

  • ulubieni aktorzy, z którymi współpracowali Akira Kurosawa i Kenji Mizoguchi

  1. Telewizyjne wpływy w filmie

  • kontekst amerykańskiego kina lat 50-tych (konkurencja ze strony TV, nowinki techniczne, zimna wojna, pruderia obyczajowa)
  • telewizja jako zalążek nowych opowieści, bliższych życiu i podejmujących tematy niedotykane dotąd w kinie
  • pierwotne wersje "Marty'ego" i "Dwunastu gniewnych ludzi" na ekranie telewizyjnym
  • tematyka filmów: mniejszości etniczne, brak glamouru, realizm społeczny

  1. Twórczość Luisa Buñuela

  • surrealistyczne korzenie Buñuela

  • "Luis Buñuel, czyli ten, który odmienił Meksyk":okres meksykański reżysera

  • "Nazarin" i "Viridiana" jako początek dojrzałej twórczości Buñuela

  • tajemnica, ironia i tragizm w twórczości Buñuela

  • radykalizacja poetyki absurdu i paradoksu w późniejszych filmach (na przykładzie "Anioła zagłady" i "Widma wolności")
Basia 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Bliskość 
Kantemir Bałagow, Rosja 2017
Dziewczyna we mgle 
Donato Carrisi, Włochy 2017
Happy End 
Michael Haneke, Francja, Austria, Niemcy 2017
Lady Bird 
Greta Gerwig, USA 2017
Lato 1993 
Carla Simón, Hiszpania 2017
LGBT Film Festival: Kto uratuje róże? 
LGBT Film Festival 2018
Cesare Furesi, Włochy 2017
LGBT Film Festival: Sidney i przyjaciele 
LGBT Film Festival 2018
Tristan Aitchison, Wielka Brytania 2018
Madame 
Amanda Sthers, Francja 2017
Nie jestem czarownicą 
Rungano Nyoni, Wielka Brytania, Francja 2017
Nigdy cię tu nie było 
Lynne Ramsay, Wielka Brytania, Francja, USA 2017
Player One (2D z napisami) 
Steven Spielberg, USA 2018
Trzy billboardy za Ebbing, Missouri 
Martin McDonagh, USA, Wielka Brytania 2017
Twarz 
Małgorzata Szumowska, Polska 2018
Uczciwy człowiek 
Mohammad Rasoulof, Iran 2017
Wieża. Jasny dzień 
Jagoda Szelc, Polska 2017
Wyspa psów 
Wes Anderson, Niemcy, USA 2018
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.