Akademie
Zagadnienia egzaminacyjne - sem. V
  1. Neorealizm: zapowiedzi i początki

  • neorealizm w kontekście drugiej wojny światowej

  • neorealizm jako przykład estetyki wykraczającej poza normy klasycznego kina hollywoodzkiego

  • neorealizm jako przykład estetyki nudy

  • neorealizm jako przykład kina artystycznego i modernistycznego

  • historyczny odbiór neorealizmu jako przykład wpływu francuskiej krytyki filmowej lat 60

  1. Dramaty codzienności. De Sica

  • postać i kariera aktorska Vittoria De Siki w okresie przedwojennym (pochodzenie, debiut teatralny, kariera filmowa: najważniejsze filmy)

  • początki kariery reżyserskiej na tle początków neorealizmu - De Sica jako reżyser dzieci

  • największe osiągnięcia reżyserskie okresu neorealizmu

  • dalsza kariera aktorska i reżyserska

  • dramaty powojennej codzienności w "Złodziejach rowerów" i "Umberto D." - losy zbiorowe i losy jednostki

  1. Neorealizm oswojony i przekroczenia nurtu

  • schyłek neorealizmu(problem z definicją i precyzyjnym datowaniem neorealizmu, szczególnie jego zakończeniem; propozycje cezur zamykających neorealizm)

  • Giuseppe de Santis(rodzaje neorealizmu i twórczość de Santisa na ich tle, neorealizm antyintelektualny i skuteczny społecznie, inkorporacja wzorców amerykańskich; "Gorzki ryż" jako przykład stylu de Santisa)

  • różowy neorealizm i Commedia all'italiana(neorealizm na wesoło, ingerencja państwa, nowe typy bohaterów i gwiazdorstwo filmowe po włosku, włoski cud gospodarczy)

  • w stronę kina autorów(wybory artystyczne ojców neorealizmu, indywidualizm zamiast kolektywizmu, nowe ścieżki poszukiwań)

  • Federico Fellini (Fellini jako wychowanek Rosselliniego, - "trylogia samotności" jako przykład wczesnego stylu Felliniego, "La strada" jako pierwsze arcydzieło Felliniego i ostatni film neorealistyczny)

  1. Echa wojny w Europie

  • przemysł filmowy podnosi się z ruin - kino europejskie po II wojnie światowej

  • tematyka wojenna w powojennym kinie europejskim

  • funkcje filmowych obrazów wojny

  • "Bitwa o szyny"- Francuzi i pamięć wojny

  • "Gdzieś w Europie"w kontekście kina bloku wschodniego lat 1944-1950

  1. Komedia francuska

  • egzystencjalizm jako główny prąd intelektualny francuskiego kina przełomu lat 40. i 50. XX wieku

  • założenia kina papy i jego krytyka w dobie Nowej Fali

  • "Czerwona oberża" jako przykład wolteriańskiej satyry w kinie francuskim

  • autorskie kino Jacques'a Tatiego - motywy i model inscenizacji

  • "Wakacje Pana Hulot" jako pierwsze spełnienie reżysera

  1. Odcienie westernu

  • struktura gatunku wg Jima Kitsesa (kategoryzacja świata w westernie na przykładzie dwóch opozycji binarnych: Dzikiej Natury i Cywilizacji)

  • zarys kontekstu historycznego (doniosłość "Dyliżansu"Johna Forda dla przyszłych produkcji gatunkowych; losy gatunku w czasie drugiej wojny światowej)

  • dojrzały western klasyczny oraz dwie tendencje (mitologizująca i demitologizacyjna)

  • Howard Hawks - męskie kino: (mitologizacja i urok opowieści; współdziałanie profesjonalistów - bohater w filmie Howarda Hawksa - przykład "Rzeki czerwonej" i "Rio Bravo")

  • "W samo południe"Freda Zinnemanna - o jedności stylu i alegoriach współczesności;

  1. W Nowym Jorku i Hollywood:

  • narodziny Hollywood jako ucieczka przemysłu filmowego z Nowego Jorku

  • koniec klasycznego kina hollywoodzkiego jako wyprowadzka przemysłu z Los Angeles

  • "Bulwar Zachodzącego Słońca" i "Asfaltowa dżungla" jako filmy powiązane ze schyłkiem kina klasycznego

  • miasto w kinie wczesnym, awangardowym i artystycznym

  1. Młodzi skłóceni z życiem

  • kinematografia amerykańska lat 50-tych na tle ówczesnej sytuacji politycznej i kulturowej

  • motyw buntu w ówczesnej literaturze i w kinie

  • sylwetki Marlona Brando oraz Jamesa Deana

  • nowy typ aktorstwa, rola Actors Studio i "metody"

  • historia powstania filmu "Dziki" (następstwa w postaci nowego gatunku filmowego: "biker outlaw movie")

  • "Buntownik bez powodu" - historia powstania oraz recepcji.

  1. Wielcy Japończycy

  • Akira Kurosawa i Kenji Mizoguchi - filmowe adaptacje literatury japońskiej:

  • adaptacja prozy japońskiej Kurosawy (opowiadania Ryūnosuke Akutagawy, które stały się punktem wyjścia dla filmu "Rashomon")

  • "Opowieści księżycowe"Mizoguchiego (scenariusz na podstawie dwóch opowiadań Akinariego Uedy ze zbioru Po deszczu przy księżycu i krótkiej noweli Order Guy de Maupassanta)

  • ekranizacje Szekspira, Dostojewskiego i Gorkiego w dorobku Akiry Kurosawy

  • ulubieni aktorzy, z którymi współpracowali Akira Kurosawa i Kenji Mizoguchi

  1. Telewizyjne wpływy w filmie

  • kontekst amerykańskiego kina lat 50-tych (konkurencja ze strony TV, nowinki techniczne, zimna wojna, pruderia obyczajowa)
  • telewizja jako zalążek nowych opowieści, bliższych życiu i podejmujących tematy niedotykane dotąd w kinie
  • pierwotne wersje "Marty'ego" i "Dwunastu gniewnych ludzi" na ekranie telewizyjnym
  • tematyka filmów: mniejszości etniczne, brak glamouru, realizm społeczny

  1. Twórczość Luisa Buñuela

  • surrealistyczne korzenie Buñuela

  • "Luis Buñuel, czyli ten, który odmienił Meksyk":okres meksykański reżysera

  • "Nazarin" i "Viridiana" jako początek dojrzałej twórczości Buñuela

  • tajemnica, ironia i tragizm w twórczości Buñuela

  • radykalizacja poetyki absurdu i paradoksu w późniejszych filmach (na przykładzie "Anioła zagłady" i "Widma wolności")
Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Stella Nostra 
Pontus Klänge, Walter Söderlund, Szwecja 2014
Creative Control 
Benjamin Dickinson, USA 2015
Egzamin 
Cristian Mungiu, Rumunia, Francja, Belgia 2016
Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć 
David Yates, Wielka Brytania, USA 2016
Hiszpański temperament 
Emilio Martínez Lázaro, Hiszpania 2014
Ja, Daniel Blake 
Ken Loach, Belgia, Wielka Brytania, Francja 2016
Lion. Droga do domu 
Garth Davis, Australia, Wielka Brytania, USA 2016
Magiczne święta Kacpra i Emmy 
Arne Lindtner Næss, Norwegia 2014
Nowy początek 
Denis Villeneuve, USA 2016
Służąca 
Park Chan-wook, Korea Południowa 2016
Snowden 
Oliver Stone, Niemcy, USA 2016
Sprzymierzeni 
Robert Zemeckis, USA 2016
Sully 
Clint Eastwood, USA 2016
The Rolling Stones Olé Olé Olé! 
Paul Dugdale, Wielka Brytania 2016
Vaiana. Skarb oceanu 
Ron Clements, John Musker, USA 2016
Wim Wenders: Every Thing Will Be Fine 3D 
Wim Wenders - retrospektywa filmów
Wim Wenders, Francja, Kanada, Niemcy, Norwegia, Szwecja 2015
Zaćma 
Ryszard Bugajski, Polska 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.