Akademie
Zagadnienia egzaminacyjne - sem. V
  1. Neorealizm: zapowiedzi i początki

  • neorealizm w kontekście drugiej wojny światowej

  • neorealizm jako przykład estetyki wykraczającej poza normy klasycznego kina hollywoodzkiego

  • neorealizm jako przykład estetyki nudy

  • neorealizm jako przykład kina artystycznego i modernistycznego

  • historyczny odbiór neorealizmu jako przykład wpływu francuskiej krytyki filmowej lat 60

  1. Dramaty codzienności. De Sica

  • postać i kariera aktorska Vittoria De Siki w okresie przedwojennym (pochodzenie, debiut teatralny, kariera filmowa: najważniejsze filmy)

  • początki kariery reżyserskiej na tle początków neorealizmu - De Sica jako reżyser dzieci

  • największe osiągnięcia reżyserskie okresu neorealizmu

  • dalsza kariera aktorska i reżyserska

  • dramaty powojennej codzienności w "Złodziejach rowerów" i "Umberto D." - losy zbiorowe i losy jednostki

  1. Neorealizm oswojony i przekroczenia nurtu

  • schyłek neorealizmu(problem z definicją i precyzyjnym datowaniem neorealizmu, szczególnie jego zakończeniem; propozycje cezur zamykających neorealizm)

  • Giuseppe de Santis(rodzaje neorealizmu i twórczość de Santisa na ich tle, neorealizm antyintelektualny i skuteczny społecznie, inkorporacja wzorców amerykańskich; "Gorzki ryż" jako przykład stylu de Santisa)

  • różowy neorealizm i Commedia all'italiana(neorealizm na wesoło, ingerencja państwa, nowe typy bohaterów i gwiazdorstwo filmowe po włosku, włoski cud gospodarczy)

  • w stronę kina autorów(wybory artystyczne ojców neorealizmu, indywidualizm zamiast kolektywizmu, nowe ścieżki poszukiwań)

  • Federico Fellini (Fellini jako wychowanek Rosselliniego, - "trylogia samotności" jako przykład wczesnego stylu Felliniego, "La strada" jako pierwsze arcydzieło Felliniego i ostatni film neorealistyczny)

  1. Echa wojny w Europie

  • przemysł filmowy podnosi się z ruin - kino europejskie po II wojnie światowej

  • tematyka wojenna w powojennym kinie europejskim

  • funkcje filmowych obrazów wojny

  • "Bitwa o szyny"- Francuzi i pamięć wojny

  • "Gdzieś w Europie"w kontekście kina bloku wschodniego lat 1944-1950

  1. Komedia francuska

  • egzystencjalizm jako główny prąd intelektualny francuskiego kina przełomu lat 40. i 50. XX wieku

  • założenia kina papy i jego krytyka w dobie Nowej Fali

  • "Czerwona oberża" jako przykład wolteriańskiej satyry w kinie francuskim

  • autorskie kino Jacques'a Tatiego - motywy i model inscenizacji

  • "Wakacje Pana Hulot" jako pierwsze spełnienie reżysera

  1. Odcienie westernu

  • struktura gatunku wg Jima Kitsesa (kategoryzacja świata w westernie na przykładzie dwóch opozycji binarnych: Dzikiej Natury i Cywilizacji)

  • zarys kontekstu historycznego (doniosłość "Dyliżansu"Johna Forda dla przyszłych produkcji gatunkowych; losy gatunku w czasie drugiej wojny światowej)

  • dojrzały western klasyczny oraz dwie tendencje (mitologizująca i demitologizacyjna)

  • Howard Hawks - męskie kino: (mitologizacja i urok opowieści; współdziałanie profesjonalistów - bohater w filmie Howarda Hawksa - przykład "Rzeki czerwonej" i "Rio Bravo")

  • "W samo południe"Freda Zinnemanna - o jedności stylu i alegoriach współczesności;

  1. W Nowym Jorku i Hollywood:

  • narodziny Hollywood jako ucieczka przemysłu filmowego z Nowego Jorku

  • koniec klasycznego kina hollywoodzkiego jako wyprowadzka przemysłu z Los Angeles

  • "Bulwar Zachodzącego Słońca" i "Asfaltowa dżungla" jako filmy powiązane ze schyłkiem kina klasycznego

  • miasto w kinie wczesnym, awangardowym i artystycznym

  1. Młodzi skłóceni z życiem

  • kinematografia amerykańska lat 50-tych na tle ówczesnej sytuacji politycznej i kulturowej

  • motyw buntu w ówczesnej literaturze i w kinie

  • sylwetki Marlona Brando oraz Jamesa Deana

  • nowy typ aktorstwa, rola Actors Studio i "metody"

  • historia powstania filmu "Dziki" (następstwa w postaci nowego gatunku filmowego: "biker outlaw movie")

  • "Buntownik bez powodu" - historia powstania oraz recepcji.

  1. Wielcy Japończycy

  • Akira Kurosawa i Kenji Mizoguchi - filmowe adaptacje literatury japońskiej:

  • adaptacja prozy japońskiej Kurosawy (opowiadania Ryūnosuke Akutagawy, które stały się punktem wyjścia dla filmu "Rashomon")

  • "Opowieści księżycowe"Mizoguchiego (scenariusz na podstawie dwóch opowiadań Akinariego Uedy ze zbioru Po deszczu przy księżycu i krótkiej noweli Order Guy de Maupassanta)

  • ekranizacje Szekspira, Dostojewskiego i Gorkiego w dorobku Akiry Kurosawy

  • ulubieni aktorzy, z którymi współpracowali Akira Kurosawa i Kenji Mizoguchi

  1. Telewizyjne wpływy w filmie

  • kontekst amerykańskiego kina lat 50-tych (konkurencja ze strony TV, nowinki techniczne, zimna wojna, pruderia obyczajowa)
  • telewizja jako zalążek nowych opowieści, bliższych życiu i podejmujących tematy niedotykane dotąd w kinie
  • pierwotne wersje "Marty'ego" i "Dwunastu gniewnych ludzi" na ekranie telewizyjnym
  • tematyka filmów: mniejszości etniczne, brak glamouru, realizm społeczny

  1. Twórczość Luisa Buñuela

  • surrealistyczne korzenie Buñuela

  • "Luis Buñuel, czyli ten, który odmienił Meksyk":okres meksykański reżysera

  • "Nazarin" i "Viridiana" jako początek dojrzałej twórczości Buñuela

  • tajemnica, ironia i tragizm w twórczości Buñuela

  • radykalizacja poetyki absurdu i paradoksu w późniejszych filmach (na przykładzie "Anioła zagłady" i "Widma wolności")
24 tygodnie 
Anne Zohra Berrached, Niemcy 2016
Cmentarz wspaniałości 
Apichatpong Weerasethakul, Tajlandia, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Malezja, Korea Południowa, Meksyk, USA, Norwegia 2015
Dudi: Cała naprzód 
Julio Soto Gurpide, Hiszpania 2017
Dyskusyjny Klub Filmowy "Wysokich Obcasów": Sieranevada 
Dyskusyjny Klub Filmowy "Wysokich Obcasów"
Cristi Puiu, Rumunia, Francja, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Macedonia 2016
Dzieciak rządzi 
Tom McGrath, USA 2017
Gwiazdy 
Jan Kidawa-Błoński, Polska 2017
Jutro będziemy szczęśliwi 
Hugo Gélin, Francja, Wielka Brytania 2015
Klient 
Asghar Farhadi, Iran, Francja 2016
Martwe wody 
Bruno Dumont, Francja, Niemcy 2015
Obcy: Przymierze 
Ridley Scott, USA, Wielka Brytania 2017
Short Waves On Tour 
Wydarzenia specjalne
Song to Song 
Terrence Malick, USA 2017
Szatan kazał tańczyć 
Katarzyna Rosłaniec, Polska, Szwecja, Niemcy 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.