Akademie
 

Charlie ChaplinCharlie Chaplin
Zagadnienia egzaminacyjne – semestr III

Egzamin pisemny w formie testu wyboru odbędzie się w we wtorek 28 stycznia 2014 r. o godz. 17:00 w sali 9 Kina Nowe Horyzonty. Prosimy o punktualne przybycie.

 

Zagadnienia egzaminacyjne – semestr III Akademii Filmowej we Wrocławiu

Początki kina dźwiękowego:

- pierwsze próby wprowadzenia dźwięku do kinematografii (pod koniec XIX w. – kinetofon Edisona i fonosceny wytwórni Pathé; oraz przed pierwszą wojną światową – biofon Oskara Messtera i chronofon Léona Gaumonta)

- przełom dźwiękowy w kinematografii w latach 1927-1930 (rola w udźwiękowieniu kinematografii wytwórni Warner, która wprowadziła na ekrany w październiku 1927 roku „Śpiewaka jazzbandu” Alana Croslanda)

- skutki wprowadzenia dźwięku (regres artystyczny języka filmowego, utrudnienie procesu realizacji filmu, ograniczenia techniczne – zdjęcia 100% w atelier, które przyczyniły się do teatralizacji spektaklu filmowego; wylansowanie nowego gatunku filmowego –musicalu; pierwsze próby artystycznej integracji obrazu i dźwięku zmierzające do utworzenia nowych konwencji języka audiowizualnego kina)

 

Awangarda:

- Wielka Awangarda (cechy charakterystyczne: skupienie w grupach, wypowiadanie się za pomocą manifestów, programów i czasopism; inspiracja odkryciami naukowymi, antytradycjonalizm; skupienie na formie; autotelizm; idea działania; postulat spojenia sztuki z życiem; postulat stworzenia nowego społeczeństwa; zmiana klasycznego modelu komunikacji artystycznej artysta – dzieło – odbiorca)

- film a awangarda (najważniejsze sfery, w których postulaty awangardy spotykały się z domniemaną przez awangardzistów, czy też rzeczywistą naturą medium filmowego: prezentyzm,  maszynizm, dynamizm, kreacja świata rządzącego się prawami kompletnie różnymi, niż rzeczywistość, kolektywny charakter dzieła filmowego, perswazyjna siła kina, obiektywizm obrazu, poszerzenie obszaru widzialności)

- surrealizm (geneza, cel, program; Louis Buñuel i „Złoty Wiek”, Jean Cocteau i „Krew poety”)

 

Nowe gatunki: film gangsterski i musical:

- amerykański system kina gatunków (etyka purytańska a duch rozrywki; 7 cech kina gatunków: dualizm, powtarzalność, kumulatywność, przewidywalność, nostalgiczność, symboliczność, funkcjonalność)

- musical (teatralne źródła, przełom dźwiękowy, widz w tekście musicalu)

- film gangsterski (prohibicja a wyobraźnia masowa, gangster jako (anty)bohater, scenografia i rekwizyt w filmie gangsterskim)

 

Burleska amerykańska:

- przeobrażenia komedii po przełomie dźwiękowym (nowe konwencje i nowe tradycje komediowe, które w dekadzie lat trzydziestych stały się podstawą hollywoodzkiego kina)

- twórczość komików broadwayowskiego widowiska (Eddiego Cantora, autora takich filmów jak: „Byczo jest!” („Whoopee”), „Piękne dni”, „Urwis z Hiszpanii”; Willa Rogersa, w sezonie 1934/1935 najpopularniejszego gwiazdora USA, autora konserwatywnych, moralizujących komedii, jak „Na dworze króla Artura”, „Jarmark miłości”, „Sędzia Priest” i „W starym Kentucky” [reżyserowanych m.in. przez Johna Forda]; oraz Mae West, seks symbolu tamtych czasów, autorki odważnych społecznie filmów i gwiazdy „Nie jestem aniołem” i „Idąc do miasta”)

- twórczość braci Marx (specyfika ich komizmu, emploi, tradycje, ewolucja – od teatru po kino, kontekst ideologiczny humoru i wpływ na kolejne pokolenia twórców)

 

Gwiazdy Hollywoodu:

- Greta Garbo (europejskie początki kariery, nieme filmy Grety Garbo, Garbo w filmie dźwiękowym, ulubieni reżyserzy – Edmund Goulding, Jacques Feyder, Fred Niblo, Mauritz Stiller, Clarence Brown, operatorzy – William H. Daniels,  scenografowie – Cedric Gibbons)

- Marlena Dietrich (europejskie początki kariery, Dietrich w filmie dźwiękowym, Josef von Sternberg – ulubiony reżyser Dietrich)

- inne gwiazdy kina przedkodeksowego (Mae West, Claudette Colbert, Norma Shearer, Jean Harlow, Clark Gable, John Gilbert, Maurice Chevalier)

- „Maroko” i „Ludzie w hotelu”  jako przykłady kina „przedkodeksowego”

 

Drogi filmu francuskiego:

- Jean Vigo i „Pała ze sprawowania” (biografia autora, „poety przeklętego” francuskiego kina i  jego film legenda: okoliczności powstania filmu i jego losy; zapowiedź przyszłej poetyki kina autorskiego, postulowanej przez Nową Falę)

- Julien Duvivier i „Jej pierwszy bal” (film w kontekście „realizmu poetyckiego”, najważniejszego nurtu ówczesnego kina francuskiego, łączącego – w sposób paradoksalny – „realistyczne” przedstawianie życia zwykłych ludzi z „poetycką” mitologizacją ich losu; główni aktorzy filmu: Marie Bell, Françoise Rosay, Louis Jouvet)

 

Kino Williama Wylera:

- rys biograficzny i konteksty twórczości reżysera (jego inspiracje, pozycja w Hollywood i recepcja europejska)

- William Wyler i oblicza amerykańskiej tożsamości (kraj „dzikiego Zachodu” – od westernowych początków reżysera po „Biały Kanion”; mitologia amerykańskiego Południa – filmy z Bette Davis; echa II wojny światowej – „Pani Miniver”, „Najlepsze lata naszego życia”)

- „Wyler-touch” (cechy reżyserskiego stylu)

- Wyler jako realista i twórca superprodukcji (m. in. „Ben Hur”)

 

Arcydzieła Chaplina:

- rys biograficzny (początki w music hallu i w zespole pantomimicznym F. Carno; angaż u M. Sennetta – wytwórnia Keystone; narodziny i ewolucja postaci Włóczęgi; od „Gorączki złota” do „Pana Verdoux” – złoty okres w twórczości Chaplina; burzliwe życie osobiste artysty)

- wpływ przełomu dźwiękowego na twórczość Chaplina

- „Dzisiejsze czasy” i „Dyktator” (kontekst społeczno-polityczny, współczesne odczytanie filmów, rodzaje komizmu, użycie dźwięku)

 

Komedie obyczajowe Franka Capry:

- biografia Capry na tle epoki (emigracja, terminowanie w czasach kina niemego, przełom dźwiękowy, Capra w Columbia Pictures)

- „nazwisko przed tytułem” (Capra jako prekursor kina autorskiego, cechy kina Capry – gatunki, typ postaci, dominujące motywy; stali współpracownicy: Joseph Walker, Robert Riskin, Barbara Stanwyck, James Stewart, Gary Cooper, Jean Arthur)

- „Ich noce” (przykład screwball comedy, legendy związane z filmem, „oscarowy poker”)

- „To wspaniałe życie” (arcydzieło Capry, amerykańskie wartości w pigułce)

 

Fritz Lang w Niemczech i na emigracji

-  Lang weimarski (źródła stylu weimarskich filmów Fritza Langa: [ekspresjonizm filmowy,  teatr Reinhardta, wiedeńska secesja, nowa rzeczowość, radziecka szkoła montażu]; ekspresjonistyczne stylizacje [Zmęczona śmierć, Nibelungi] i „noworzeczowa” futurologia [Metropolis, Kobieta na Księżycu]; obraz epoki w filmach o superprzestępcach [dyptyk o doktorze Mabuse, Szpiedzy]); M – morderca – arcydzieło stylu i umiaru.

-  Lang amerykański (paszport do Hollywood – Jestem niewinny; filmy „więzienne”; antyfaszystowskie i westerny; amerykański styl Langa.

-  styl późny w okresie zachodnioniemieckim końca lat 50. (Trzecia dekada doktora Mabuse; remaki „kolosalnych” filmów z lat 20).

 

Wszystkie barwy świata – film i kolor

-  film barwny a problem technologicznych „przełomów” w historii kina

-  przetwarzanie koloru w filmach czarno-białych.

-  techniki i konwencje barwienia we wczesnym kinie (ręczne kolorowanie, tinting, toning).

-  monopolizacja – zwycięstwo Technicoloru.

Blask 
Naomi Kawase, Japonia, Francja 2017
Czwarta władza 
Steven Spielberg, USA 2017
Jeszcze nie koniec 
Xavier Legrand, Francja 2017
Klub "Wysokich Obcasów": W ułamku sekundy 
Klub "Wysokich Obcasów"
Fatih Akin, Niemcy, Francja 2017
Kształt wody 
Guillermo del Toro, USA, Kanada 2017
Małpia afera 
Johan Nijenhuis, Holandia 2015
Niemiłość 
Andriej Zwiagincew, Rosja, Francja, Belgia, Niemcy 2017
Nowe Horyzonty dla Seniora: The Disaster Artist 
Nowe Horyzonty dla Seniora
James Franco, USA 2017
Plan B 
Kinga Dębska, Polska 2017
Pomiędzy słowami 
Urszula Antoniak, Holandia, Niemcy, Polska 2017
Szron 
Šarūnas Bartas, Litwa, Francja, Ukraina, Polska 2017
Tamte dni, tamte noce 
Luca Guadagnino, Włochy, Francja, Brazylia, USA 2017
The Square 
Ruben Östlund, Szwecja, Niemcy, Francja, Dania 2017
Trzy billboardy za Ebbing, Missouri 
Martin McDonagh, USA, Wielka Brytania 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.