Akademie
 

Rudolph ValentinoRudolph Valentino
Spis lektur (sem. II)

II semestr

Literatura podstawowa:

1. Jarosław Twardosz, Erich von Stroheim - realizm czy perwersja? [w:] Łukasz A. Plesnar, R. Syska (red.), Mistrzowie kina amerykańskiego. Klasycy, Kraków 2006, s. 63-87.

2. "Film na Świecie" 2001, nr 402, numer monograficzny poświęcony Charlesowi Chaplinowi.

3. Historia kina tom 1 - Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009, rozdziały:

VI: Tadeusz Szczepański: Skandynawia, s. 315-392 (podrozdział: Autorskie kino Carla Theodora Dreyera).

VIII: Joanna Wojnicka: Kino Rosji carskiej i Związku Sowieckiego, s. 463-544 (szczególnie podrozdziały: Siergiej Eisenstein; Pudowkin i wytwórnia Mieżrabpom-Ruś oraz Realizm czy propaganda?).

X: Łukasz A. Plesnar: Hollywood: epoka jazzu, s. 617-684 (szczególnie podrozdziały: Erich von Stroheim: twórca filmowego naturalizmu; Friedrich Wilhelm Murnau: Kammerspiel w Hollywoodzie; Inni przybysze z Niemiec; Skandynawska fala oraz Miłość ponad wszystko: Gloria Swanson, Clara Bow, Rudolph Valentino i melodramaty).

XI: Iwona Kolasińska-Pasterczyk: Francuska szkoła impresjonistyczna (podrozdział: Abel Gance, czyli "czas obrazu").

Literatura uzupełniająca:

1. Alicja Helman, Stroheim albo poetyka form monstrualnych, "Kino" 1973, nr 2, s. 60-63.

2. Richard Koszarski, Von: The Life and Films of Erich von Stroheim, New York 2001.

3. David Robinson, Chaplin. Jego życie i sztuka, tłum. W. Wertenstein, Warszawa 1995.

4. Charles Chaplin, Moja autobiografia, tłum.B. Zieliński, Warszawa 1993.

5. "Film na świecie" 1989 nr 366, numer monograficzny poświęcony Carlowi Theodorowi Dreyerowi.

6. Aleksander Jackiewicz, René Clair, Warszawa 1957.

7. Tadeusz Szczepański, Wojciech Wierzewski (red.), Eisenstein. Artysta, myśliciel, Warszawa 1982.

8. Naum Klejman, Tylko piętnaście kadrów, tłum. T. Szczepański [w:] W. Godzic (red.), Sztuka filmowej interpretacji, Kraków 1988 (wraz ze wstępem Ekran pod mikroskopem), s. 9-34.

9. Jerzy Płażewski, Historia filmu francuskiego 1895-2003, Warszawa 2005; odpowiednie fragmenty.

10. "Film na Świecie" 983, nr 9 (297) - numer monograficzny poświęcony Wsiewołodowi Pudowkinowi.

11. Dziga Wiertow, Człowiek z kamerą. Wybór pism, tłum. T. Karpowski, Warszawa 1976.

12. Andrzej Kołodyński: Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981, s. 32-57 (podrozdział: Wiertow: entuzjazm i kamera).

13. Alicja Helman, Film faktów i film fikcji, Katowice 1977, s. 37-43 (podrozdział: Wiertow albo wszechobecność kamery).

14. Emily W. Leider, Dark Lover: The Life and Death of Rudolph Valentino, New York 2003.

Jestem taka piękna! 
Abby Kohn, Marc Silverstein, Chiny, USA 2018
Kochając Pabla, nienawidząc Escobara 
Fernando Leon de Aranoa, Hiszpania, Bułgaria 2017
McQueen 
Ian Bonhôte, Peter Ettedgui, Wielka Brytania 2018
Na plaży Chesil 
Dominic Cooke, Wielka Brytania 2017
Obietnica poranka 
Eric Barbier, Francja 2017
Oko na Julię 
Kim Nguyen, Kanada 2017
Sicario 2: Soldado 
Stefano Sollima, USA, Włochy 2018
Sztuka kłamania 
Laurent Tirard, Francja, Belgia 2018
Whitney 
Kevin Macdonald, Wielka Brytania, USA 2018
Zimna wojna 
Paweł Pawlikowski, Polska, Francja, Wielka Brytania 2018
Ava 
Léa Mysius, Francja 2017
Blanka (dubbing) 
Kohki Hasei, Włochy, Filipiny, Japonia 2015
Przy Planty 7/9 
Michał Jaskulski, Lawrence Loewinger, Polska, USA 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.