Akademie
 

Rudolph ValentinoRudolph Valentino
Spis lektur (sem. II)

II semestr

Literatura podstawowa:

1. Jarosław Twardosz, Erich von Stroheim - realizm czy perwersja? [w:] Łukasz A. Plesnar, R. Syska (red.), Mistrzowie kina amerykańskiego. Klasycy, Kraków 2006, s. 63-87.

2. "Film na Świecie" 2001, nr 402, numer monograficzny poświęcony Charlesowi Chaplinowi.

3. Historia kina tom 1 - Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009, rozdziały:

VI: Tadeusz Szczepański: Skandynawia, s. 315-392 (podrozdział: Autorskie kino Carla Theodora Dreyera).

VIII: Joanna Wojnicka: Kino Rosji carskiej i Związku Sowieckiego, s. 463-544 (szczególnie podrozdziały: Siergiej Eisenstein; Pudowkin i wytwórnia Mieżrabpom-Ruś oraz Realizm czy propaganda?).

X: Łukasz A. Plesnar: Hollywood: epoka jazzu, s. 617-684 (szczególnie podrozdziały: Erich von Stroheim: twórca filmowego naturalizmu; Friedrich Wilhelm Murnau: Kammerspiel w Hollywoodzie; Inni przybysze z Niemiec; Skandynawska fala oraz Miłość ponad wszystko: Gloria Swanson, Clara Bow, Rudolph Valentino i melodramaty).

XI: Iwona Kolasińska-Pasterczyk: Francuska szkoła impresjonistyczna (podrozdział: Abel Gance, czyli "czas obrazu").

Literatura uzupełniająca:

1. Alicja Helman, Stroheim albo poetyka form monstrualnych, "Kino" 1973, nr 2, s. 60-63.

2. Richard Koszarski, Von: The Life and Films of Erich von Stroheim, New York 2001.

3. David Robinson, Chaplin. Jego życie i sztuka, tłum. W. Wertenstein, Warszawa 1995.

4. Charles Chaplin, Moja autobiografia, tłum.B. Zieliński, Warszawa 1993.

5. "Film na świecie" 1989 nr 366, numer monograficzny poświęcony Carlowi Theodorowi Dreyerowi.

6. Aleksander Jackiewicz, René Clair, Warszawa 1957.

7. Tadeusz Szczepański, Wojciech Wierzewski (red.), Eisenstein. Artysta, myśliciel, Warszawa 1982.

8. Naum Klejman, Tylko piętnaście kadrów, tłum. T. Szczepański [w:] W. Godzic (red.), Sztuka filmowej interpretacji, Kraków 1988 (wraz ze wstępem Ekran pod mikroskopem), s. 9-34.

9. Jerzy Płażewski, Historia filmu francuskiego 1895-2003, Warszawa 2005; odpowiednie fragmenty.

10. "Film na Świecie" 983, nr 9 (297) - numer monograficzny poświęcony Wsiewołodowi Pudowkinowi.

11. Dziga Wiertow, Człowiek z kamerą. Wybór pism, tłum. T. Karpowski, Warszawa 1976.

12. Andrzej Kołodyński: Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981, s. 32-57 (podrozdział: Wiertow: entuzjazm i kamera).

13. Alicja Helman, Film faktów i film fikcji, Katowice 1977, s. 37-43 (podrozdział: Wiertow albo wszechobecność kamery).

14. Emily W. Leider, Dark Lover: The Life and Death of Rudolph Valentino, New York 2003.

Cmentarz wspaniałości 
Apichatpong Weerasethakul, Tajlandia, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Malezja, Korea Południowa, Meksyk, USA, Norwegia 2015
Elle 
Paul Verhoeven, Francja, Niemcy, Belgia 2016
Jackie 
Pablo Larraín, Chile, Francja, USA 2016
La La Land 
Damien Chazelle, USA 2016
Manchester by the Sea 
Kenneth Lonergan, USA 2016
Milczenie 
Martin Scorsese, USA, Tajwan, Meksyk 2016
Moonlight 
Barry Jenkins, USA 2016
Nauczycielka 
Jan Hřebejk, Słowacja, Czechy 2016
Ostatnie tango 
German Kral, Niemcy, Argentyna 2015
Paterson 
Jim Jarmusch, USA 2016
Powidoki 
Andrzej Wajda, Polska 2016
Sing 
Christophe Lourdelet, Garth Jennings, USA, Wielka Brytania 2016
Szwedzka teoria miłości 
Erik Gandini, Szwecja 2016
Toni Erdmann 
Maren Ade, Niemcy 2016
To tylko koniec świata 
Xavier Dolan, Kanada, Francja 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.