Akademie
 

Rudolph ValentinoRudolph Valentino
Spis lektur (sem. II)

II semestr

Literatura podstawowa:

1. Jarosław Twardosz, Erich von Stroheim - realizm czy perwersja? [w:] Łukasz A. Plesnar, R. Syska (red.), Mistrzowie kina amerykańskiego. Klasycy, Kraków 2006, s. 63-87.

2. "Film na Świecie" 2001, nr 402, numer monograficzny poświęcony Charlesowi Chaplinowi.

3. Historia kina tom 1 - Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009, rozdziały:

VI: Tadeusz Szczepański: Skandynawia, s. 315-392 (podrozdział: Autorskie kino Carla Theodora Dreyera).

VIII: Joanna Wojnicka: Kino Rosji carskiej i Związku Sowieckiego, s. 463-544 (szczególnie podrozdziały: Siergiej Eisenstein; Pudowkin i wytwórnia Mieżrabpom-Ruś oraz Realizm czy propaganda?).

X: Łukasz A. Plesnar: Hollywood: epoka jazzu, s. 617-684 (szczególnie podrozdziały: Erich von Stroheim: twórca filmowego naturalizmu; Friedrich Wilhelm Murnau: Kammerspiel w Hollywoodzie; Inni przybysze z Niemiec; Skandynawska fala oraz Miłość ponad wszystko: Gloria Swanson, Clara Bow, Rudolph Valentino i melodramaty).

XI: Iwona Kolasińska-Pasterczyk: Francuska szkoła impresjonistyczna (podrozdział: Abel Gance, czyli "czas obrazu").

Literatura uzupełniająca:

1. Alicja Helman, Stroheim albo poetyka form monstrualnych, "Kino" 1973, nr 2, s. 60-63.

2. Richard Koszarski, Von: The Life and Films of Erich von Stroheim, New York 2001.

3. David Robinson, Chaplin. Jego życie i sztuka, tłum. W. Wertenstein, Warszawa 1995.

4. Charles Chaplin, Moja autobiografia, tłum.B. Zieliński, Warszawa 1993.

5. "Film na świecie" 1989 nr 366, numer monograficzny poświęcony Carlowi Theodorowi Dreyerowi.

6. Aleksander Jackiewicz, René Clair, Warszawa 1957.

7. Tadeusz Szczepański, Wojciech Wierzewski (red.), Eisenstein. Artysta, myśliciel, Warszawa 1982.

8. Naum Klejman, Tylko piętnaście kadrów, tłum. T. Szczepański [w:] W. Godzic (red.), Sztuka filmowej interpretacji, Kraków 1988 (wraz ze wstępem Ekran pod mikroskopem), s. 9-34.

9. Jerzy Płażewski, Historia filmu francuskiego 1895-2003, Warszawa 2005; odpowiednie fragmenty.

10. "Film na Świecie" 983, nr 9 (297) - numer monograficzny poświęcony Wsiewołodowi Pudowkinowi.

11. Dziga Wiertow, Człowiek z kamerą. Wybór pism, tłum. T. Karpowski, Warszawa 1976.

12. Andrzej Kołodyński: Tropami filmowej prawdy, Warszawa 1981, s. 32-57 (podrozdział: Wiertow: entuzjazm i kamera).

13. Alicja Helman, Film faktów i film fikcji, Katowice 1977, s. 37-43 (podrozdział: Wiertow albo wszechobecność kamery).

14. Emily W. Leider, Dark Lover: The Life and Death of Rudolph Valentino, New York 2003.

Baby Driver 
Edgar Wright | obsada: | USA, 2017, 113’, Wielka Brytania,USA 2017
Czerwony żółw 
Michaël Dudok de Wit, Francja, Belgia 2016
Dunkierka 
Christopher Nolan, Francja, Holandia, USA, Wielka Brytania 2017
Król Artur: Legenda miecza 
Guy Ritchie, Wielka Brytania, Australia, USA 2017
Olli Mäki. Najszczęśliwszy dzień jego życia 
Juho Kuosmanen, Finlandia, Szwecja, Niemcy 2016
Sieranevada 
Cristi Puiu, Rumunia, Francja, Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Macedonia 2016
To przychodzi po zmroku 
Trey Edward Schults, USA 2017
Volta 
Juliusz Machulski, Polska 2017
21 x Nowy Jork 
Piotr Stasik, Polska 2016
Aquarius 
Kleber Mendonça Filho, Brazylia 2016
Gru, Dru i Minionki 
Kyle Balda, Pierre Coffin, USA 2017
Jutro będziemy szczęśliwi 
Hugo Gélin, Francja, Wielka Brytania 2015
Kedi - sekretne życie kotów 
Ceyda Torun, Turcja, USA 2017
Lady M. 
William Oldroyd, Wielka Brytania 2016
Mężczyzna imieniem Ove 
Hannes Holm, Szwecja 2015
Nazywam się Cukinia (dubbing) 
Claude Barras, Szwajcaria, Francja 2016
Rock Dog. Pies ma głos! 
Ash Brannon, USA, Chiny 2016
W starym dobrym stylu 
Zach Braff, USA 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.