Akademie
 

Gabinet doktora Caligari reż. Robert WieneGabinet doktora Caligari reż. Robert Wiene
Zagadnienia egzaminacyjne, semestr I

Początki kina we Francji

-  pierwsze pokazy filmowe braci Lumière

-  pojęcie kinematografu atrakcji

-  twórczość Georgesa Mélièsa; kinematograf w teatrze, główne tematy filmów, podstawowe gatunki

-  film Alberta Capellaniego Dzwonnik z Notre Dame, jako przykład filmu zapowiadającego nową instytucję „kina integralności narracyjnej”

 

Pierwszy gatunek: burleska i jej początki

-  burleska tradycyjna

-  pojęcie gagu filmowego

-  splapstick kalifornijski (Mack Sennet i wytwórnia Keystone)

-  komedia komików (Chaplin, Keaton, Lloyd)

-  pojęcie „persony komicznej”

 

Buster Keaton: człowiek z kamienną twarzą

-  wodewilowy rodowód Keatona

-  u boku Fatty Arbuckle’a

-  droga do samodzielności; tożsamość postaci, „człowiek Keatonowski”

-  dwa arcydzieła Keatona: Rozkosze gościnności, Generał

-  „upadek” Keatona i jego dwie charakterystyczne role – Światła rampy, Bulwar Zachodzącego Słońca

 

Western: amerykański gatunek narodowy

Napad na ekspress jako przebój Nickelodeonów; budowanie dramaturgii filmowej, elementy westernu

-  kształtowanie się wzorców gatunkowych we wczesnym okresie rozwoju kina

-  współczesne rozumienie gatunków (Altmanowska definicja semantyczno-syntaktyczna gatunków filmowych)

-  ikonografia westernu; dychotomia Henry’ego Smitha: Dzikość Zachodu konfrontowana z Cywilizacją Wschodu

Karawana jako pierwsza superprodukcja westernowa

 

Pierwszy mistrz kina: David Wark Griffith

-  początki kariery; aktorstwo i doświadczenie teatralne

-  wykształcanie języka filmowego; eksperymenty montażowe w służbie narracji filmowej

-  pojęcie montażu równoległego

-  wykształcenie aktorstwa psychologicznego

-  dwa arcydzieła Griffitha: Narodziny narodu i Nietolerancja

Złamana lilia jako wczesne arcydzieło filmowego melodramatu

 

Niemiecki ekspresjonizm filmowy

-  ramy czasowe nurtu

-  kanoniczne filmy zaliczane do nurtu ekspresjonistycznego

-  najważniejsze wyznaczniki stylistyczne

Gabinet doktora Caligari jako horror ekspresjonistyczny, najważniejsi twórcy zaangażowani w powstawanie filmu (producent, reżyser, scenarzyści, scenografowie, aktorzy)

 

Niemiecki ekspresjonizm filmowy: Fritz Lang

-  Fritz Lang w kręgu niemieckiej tradycji: Zmęczona Śmierć i Nibelungi

-  Filmy Langa jako Zeitspiegel, zwierciadło „burzliwych lat dwudziestych: Doktor Mabuse, gracz i Szpiedzy

-  Langowskie filmy science-fiction: Metropolis i Kobieta na Księżycu

Metropolis: antyutopia i jej referencje: prognoza urbanistyczna, krytyka naukowego zarządzania (tayloryzmu), krytyka przemysłowej organizacji pracy (fordyzmu), przemysłowy i polityczny korporacjonizm (imperium Hugona Stinnesa), inflacja, I wojna światowa; alegoryczny styl i chrześcijańskie konotacje; efekty specjalne, różne wersje filmu.

 

Psychologizm Kammerspielu

- różnorodność kina niemieckiego epoki weimarskiej (bogactwo gatunków – Kammerspiel, film historyczny, film fantastyczno-naukowy, melodramat, „filmy górskie”, komedia i in.)

- geneza i charakterystyka Kammerspielu (teatr Maxa Reinhardta, twórczość Carla Mayera)

-  najwybitniejszy Kammerspielfilm: Portier z hotelu Atlantic (twórcy filmu, kreacja Emila Janningsa, narzucony przez producenta happy end)

Dusze bez steru jako przykład Straßenfilme

 

Szkoła skandynawska

-  kino szwedzkie w latach 1916-1924:

-  postać producenta Charlesa Magnussona

-  twórczość Victora Sjöströma i Mauritza Stillera (ze szczególnym uwzględnieniem filmów: Skarb rodu Arne, Wózek widmo oraz Stary zamek)

-  kinematografia duńska: kształtowanie się melodramatu oraz kult gwiazd (m.in. Asta Nielsen)

 

Francuski impresjonizm filmowy

- środki ekspresji w filmach impresjonistycznych

-  pojęcie fotogenii

-  kluczowe tematy kina impresjonistycznego

-  najważniejsci twórcy impresjonizmu i ich filmy

 

Awangarda filmowa we Francji i w Niemczech

- pojęcie abstrakcjonizmu

-  film dadaistyczny

-  film surrealistyczny (ze szczególnym uwzględnieniem Psa andaluzyjskiego)

Berlin, symfonia wielkiego miasta jako przykład filmu montażowego i dokumentu lirycznego

Biuro Detektywistyczne Lassego i Mai. Stella Nostra 
Pontus Klänge, Walter Söderlund, Szwecja 2014
Creative Control 
Benjamin Dickinson, USA 2015
Egzamin 
Cristian Mungiu, Rumunia, Francja, Belgia 2016
Fantastyczne zwierzęta i jak je znaleźć 
David Yates, Wielka Brytania, USA 2016
Hiszpański temperament 
Emilio Martínez Lázaro, Hiszpania 2014
Ja, Daniel Blake 
Ken Loach, Belgia, Wielka Brytania, Francja 2016
Lion. Droga do domu 
Garth Davis, Australia, Wielka Brytania, USA 2016
Magiczne święta Kacpra i Emmy 
Arne Lindtner Næss, Norwegia 2014
Nowy początek 
Denis Villeneuve, USA 2016
Służąca 
Park Chan-wook, Korea Południowa 2016
Snowden 
Oliver Stone, Niemcy, USA 2016
Sprzymierzeni 
Robert Zemeckis, USA 2016
Sully 
Clint Eastwood, USA 2016
The Rolling Stones Olé Olé Olé! 
Paul Dugdale, Wielka Brytania 2016
Vaiana. Skarb oceanu 
Ron Clements, John Musker, USA 2016
Wim Wenders: Every Thing Will Be Fine 3D 
Wim Wenders - retrospektywa filmów
Wim Wenders, Francja, Kanada, Niemcy, Norwegia, Szwecja 2015
Zaćma 
Ryszard Bugajski, Polska 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.