Początki kina we Francji
- pierwsze pokazy filmowe braci Lumière
- pojęcie kinematografu atrakcji
- twórczość Georgesa Mélièsa; kinematograf w teatrze, główne tematy filmów, podstawowe gatunki
- film Alberta Capellaniego Dzwonnik z Notre Dame, jako przykład filmu zapowiadającego nową instytucję „kina integralności narracyjnej”
Pierwszy gatunek: burleska i jej początki
- burleska tradycyjna
- pojęcie gagu filmowego
- splapstick kalifornijski (Mack Sennet i wytwórnia Keystone)
- komedia komików (Chaplin, Keaton, Lloyd)
- pojęcie „persony komicznej”
Buster Keaton: człowiek z kamienną twarzą
- wodewilowy rodowód Keatona
- u boku Fatty Arbuckle’a
- droga do samodzielności; tożsamość postaci, „człowiek Keatonowski”
- dwa arcydzieła Keatona: Rozkosze gościnności, Generał
- „upadek” Keatona i jego dwie charakterystyczne role – Światła rampy, Bulwar Zachodzącego Słońca
Western: amerykański gatunek narodowy
- Napad na ekspress jako przebój Nickelodeonów; budowanie dramaturgii filmowej, elementy westernu
- kształtowanie się wzorców gatunkowych we wczesnym okresie rozwoju kina
- współczesne rozumienie gatunków (Altmanowska definicja semantyczno-syntaktyczna gatunków filmowych)
- ikonografia westernu; dychotomia Henry’ego Smitha: Dzikość Zachodu konfrontowana z Cywilizacją Wschodu
- Karawana jako pierwsza superprodukcja westernowa
Pierwszy mistrz kina: David Wark Griffith
- początki kariery; aktorstwo i doświadczenie teatralne
- wykształcanie języka filmowego; eksperymenty montażowe w służbie narracji filmowej
- pojęcie montażu równoległego
- wykształcenie aktorstwa psychologicznego
- dwa arcydzieła Griffitha: Narodziny narodu i Nietolerancja
- Złamana lilia jako wczesne arcydzieło filmowego melodramatu
Niemiecki ekspresjonizm filmowy
- ramy czasowe nurtu
- kanoniczne filmy zaliczane do nurtu ekspresjonistycznego
- najważniejsze wyznaczniki stylistyczne
- Gabinet doktora Caligari jako horror ekspresjonistyczny, najważniejsi twórcy zaangażowani w powstawanie filmu (producent, reżyser, scenarzyści, scenografowie, aktorzy)
Niemiecki ekspresjonizm filmowy: Fritz Lang
- Fritz Lang w kręgu niemieckiej tradycji: Zmęczona Śmierć i Nibelungi
- Filmy Langa jako Zeitspiegel, zwierciadło „burzliwych lat dwudziestych: Doktor Mabuse, gracz i Szpiedzy
- Langowskie filmy science-fiction: Metropolis i Kobieta na Księżycu
- Metropolis: antyutopia i jej referencje: prognoza urbanistyczna, krytyka naukowego zarządzania (tayloryzmu), krytyka przemysłowej organizacji pracy (fordyzmu), przemysłowy i polityczny korporacjonizm (imperium Hugona Stinnesa), inflacja, I wojna światowa; alegoryczny styl i chrześcijańskie konotacje; efekty specjalne, różne wersje filmu.
Psychologizm Kammerspielu
- różnorodność kina niemieckiego epoki weimarskiej (bogactwo gatunków – Kammerspiel, film historyczny, film fantastyczno-naukowy, melodramat, „filmy górskie”, komedia i in.)
- geneza i charakterystyka Kammerspielu (teatr Maxa Reinhardta, twórczość Carla Mayera)
- najwybitniejszy Kammerspielfilm: Portier z hotelu Atlantic (twórcy filmu, kreacja Emila Janningsa, narzucony przez producenta happy end)
- Dusze bez steru jako przykład Straßenfilme
Szkoła skandynawska
- kino szwedzkie w latach 1916-1924:
- postać producenta Charlesa Magnussona
- twórczość Victora Sjöströma i Mauritza Stillera (ze szczególnym uwzględnieniem filmów: Skarb rodu Arne, Wózek widmo oraz Stary zamek)
- kinematografia duńska: kształtowanie się melodramatu oraz kult gwiazd (m.in. Asta Nielsen)
Francuski impresjonizm filmowy
- środki ekspresji w filmach impresjonistycznych
- pojęcie fotogenii
- kluczowe tematy kina impresjonistycznego
- najważniejsci twórcy impresjonizmu i ich filmy
Awangarda filmowa we Francji i w Niemczech
- pojęcie abstrakcjonizmu
- film dadaistyczny
- film surrealistyczny (ze szczególnym uwzględnieniem Psa andaluzyjskiego)
- Berlin, symfonia wielkiego miasta jako przykład filmu montażowego i dokumentu lirycznego