Akademie
 

Gabinet doktora Caligari reż. Robert WieneGabinet doktora Caligari reż. Robert Wiene
Zagadnienia egzaminacyjne, semestr I

Początki kina we Francji

-  pierwsze pokazy filmowe braci Lumière

-  pojęcie kinematografu atrakcji

-  twórczość Georgesa Mélièsa; kinematograf w teatrze, główne tematy filmów, podstawowe gatunki

-  film Alberta Capellaniego Dzwonnik z Notre Dame, jako przykład filmu zapowiadającego nową instytucję „kina integralności narracyjnej”

 

Pierwszy gatunek: burleska i jej początki

-  burleska tradycyjna

-  pojęcie gagu filmowego

-  splapstick kalifornijski (Mack Sennet i wytwórnia Keystone)

-  komedia komików (Chaplin, Keaton, Lloyd)

-  pojęcie „persony komicznej”

 

Buster Keaton: człowiek z kamienną twarzą

-  wodewilowy rodowód Keatona

-  u boku Fatty Arbuckle’a

-  droga do samodzielności; tożsamość postaci, „człowiek Keatonowski”

-  dwa arcydzieła Keatona: Rozkosze gościnności, Generał

-  „upadek” Keatona i jego dwie charakterystyczne role – Światła rampy, Bulwar Zachodzącego Słońca

 

Western: amerykański gatunek narodowy

Napad na ekspress jako przebój Nickelodeonów; budowanie dramaturgii filmowej, elementy westernu

-  kształtowanie się wzorców gatunkowych we wczesnym okresie rozwoju kina

-  współczesne rozumienie gatunków (Altmanowska definicja semantyczno-syntaktyczna gatunków filmowych)

-  ikonografia westernu; dychotomia Henry’ego Smitha: Dzikość Zachodu konfrontowana z Cywilizacją Wschodu

Karawana jako pierwsza superprodukcja westernowa

 

Pierwszy mistrz kina: David Wark Griffith

-  początki kariery; aktorstwo i doświadczenie teatralne

-  wykształcanie języka filmowego; eksperymenty montażowe w służbie narracji filmowej

-  pojęcie montażu równoległego

-  wykształcenie aktorstwa psychologicznego

-  dwa arcydzieła Griffitha: Narodziny narodu i Nietolerancja

Złamana lilia jako wczesne arcydzieło filmowego melodramatu

 

Niemiecki ekspresjonizm filmowy

-  ramy czasowe nurtu

-  kanoniczne filmy zaliczane do nurtu ekspresjonistycznego

-  najważniejsze wyznaczniki stylistyczne

Gabinet doktora Caligari jako horror ekspresjonistyczny, najważniejsi twórcy zaangażowani w powstawanie filmu (producent, reżyser, scenarzyści, scenografowie, aktorzy)

 

Niemiecki ekspresjonizm filmowy: Fritz Lang

-  Fritz Lang w kręgu niemieckiej tradycji: Zmęczona Śmierć i Nibelungi

-  Filmy Langa jako Zeitspiegel, zwierciadło „burzliwych lat dwudziestych: Doktor Mabuse, gracz i Szpiedzy

-  Langowskie filmy science-fiction: Metropolis i Kobieta na Księżycu

Metropolis: antyutopia i jej referencje: prognoza urbanistyczna, krytyka naukowego zarządzania (tayloryzmu), krytyka przemysłowej organizacji pracy (fordyzmu), przemysłowy i polityczny korporacjonizm (imperium Hugona Stinnesa), inflacja, I wojna światowa; alegoryczny styl i chrześcijańskie konotacje; efekty specjalne, różne wersje filmu.

 

Psychologizm Kammerspielu

- różnorodność kina niemieckiego epoki weimarskiej (bogactwo gatunków – Kammerspiel, film historyczny, film fantastyczno-naukowy, melodramat, „filmy górskie”, komedia i in.)

- geneza i charakterystyka Kammerspielu (teatr Maxa Reinhardta, twórczość Carla Mayera)

-  najwybitniejszy Kammerspielfilm: Portier z hotelu Atlantic (twórcy filmu, kreacja Emila Janningsa, narzucony przez producenta happy end)

Dusze bez steru jako przykład Straßenfilme

 

Szkoła skandynawska

-  kino szwedzkie w latach 1916-1924:

-  postać producenta Charlesa Magnussona

-  twórczość Victora Sjöströma i Mauritza Stillera (ze szczególnym uwzględnieniem filmów: Skarb rodu Arne, Wózek widmo oraz Stary zamek)

-  kinematografia duńska: kształtowanie się melodramatu oraz kult gwiazd (m.in. Asta Nielsen)

 

Francuski impresjonizm filmowy

- środki ekspresji w filmach impresjonistycznych

-  pojęcie fotogenii

-  kluczowe tematy kina impresjonistycznego

-  najważniejsci twórcy impresjonizmu i ich filmy

 

Awangarda filmowa we Francji i w Niemczech

- pojęcie abstrakcjonizmu

-  film dadaistyczny

-  film surrealistyczny (ze szczególnym uwzględnieniem Psa andaluzyjskiego)

Berlin, symfonia wielkiego miasta jako przykład filmu montażowego i dokumentu lirycznego

24 tygodnie 
Anne Zohra Berrached, Niemcy 2016
Dudi: Cała naprzód 
Julio Soto Gurpide, Hiszpania 2017
Dzika 
Nicolette Krebitz, Niemcy 2016
Jutro będziemy szczęśliwi 
Hugo Gélin, Francja, Wielka Brytania 2015
Klient 
Asghar Farhadi, Iran, Francja 2016
Kraina oświeconych 
Pieter-Jan De Pue, Belgia 2015
Martwe wody 
Bruno Dumont, Francja, Niemcy 2015
Obcy: Przymierze 
Ridley Scott, USA, Wielka Brytania 2017
Ostatnie dni miasta 
Tamer El Said, Egipt, Niemcy, Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie  2016
Song to Song 
Terrence Malick, USA 2017
Szatan kazał tańczyć 
Katarzyna Rosłaniec, Polska, Szwecja, Niemcy 2017
Zwyczajna dziewczyna 
Lone Scherfig, Wielka Brytania 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.