Akademie
 

Pożegnania reż. Wojciech Jerzy HasPożegnania reż. Wojciech Jerzy Has
Zagadnienia egzaminacyjne, semestr I

1.   „Kino zmienia obraz świata”. Kontekst kulturowy pierwszych filmów polskich.

Początki kinematografii na ziemiach polskich; formowanie polskiego przemysłu filmowego po roku 1918; najważniejsi producenci i twórcy kina niemego w Polsce; polska kinematografia lat 20. na tle kinematografii europejskich (m. in. niemieckiej i francuskiej).

2.  Popularne gatunki i cechy stylu kina międzywojennego.

Przełom dźwiękowy w polskim kinie; polskie kino historyczne; komedia (muzyczna) i melodramat - najpopularniejsze gatunki filmowe dwudziestolecia międzywojennego; cechy stylu polskiego kina lat 30.; system gwiazdorski w polskim kinie lat 30; filmowe adaptacje literatury; kino społecznie zaangażowane lat 30.; wybitni reżyserzy polskiego kina międzywojennego; problem kina artystycznego i awangardowego (SAF i START).

3.  Kino żydowskie, przykład Dybuka, filmy kręcone w jidisz.

4.  Kino tuż po wojnie: nowy model kinematografii, cechy stylu przedwojennego.

Film polski w czasie drugiej wojny światowej; odbudowa polskiej kinematografii po roku 1945; proces kinofikacji; Przedsiębiorstwo Państwowe „Film Polski”.

5.  Auschwitz i Zagłada: obraz w filmie na tle innych przekazów.

6.  Socrealizm: cechy stylu i wymagania doktryny.

Socrealizm w polskim kinie - ideologia, estetyka i narracja; nawiązania do kina przedwojennego; film produkcyjny; wprowadzenie kolorowej taśmy filmowej.

7.   Styl Wojciecha Jerzego Hasa na przykładzie Pożegnań.

8.  Odwilż w kinie: filmy „czarne”.

Rozliczenie z socrealizmem; wpływ włoskiego neorealizmu na polskie kino odwilżowe; Andrzej Munk – między filmem dokumentalnym a fabularnym; „czarna seria” polskiego dokumentu i jej wpływ na kino fabularne; związki Marka Hłaski z polską kinematografią; realizm społeczny i psychologiczny w kinie odwilżowym.

9.  Szkoła Polska: twórcy, filmy, tematy.

Początki Polskiej Szkoły Filmowej; różnorodność tematyczna i estetyczna filmów Szkoły Polskiej; adaptacje literatury w okresie Szkoły Polskiej.

10. Szkoła Polska jako rozrachunek z historią najnowszą: różnorodność postaw, nurtów i poetyk.

Druga wojna światowa, powstanie warszawskie; współpraca Jerzego Stefana Stawińskiego z Andrzejem Munkiem i Andrzejem Wajdą; historiozofia Andrzeja Wajdy.

11. Poetyka pierwszych filmów Andrzeja Wajdy.

Jerzy Wójcik (operator) i Józef Hen (scenarzysta) jako współtwórcy Polskiej Szkoły Filmowej; Zespół filmowy „Kadr”.

12. Charakterystyka wczesnej twórczości Andrzeja Munka.

13. Nowatorskie znamiona Ostatniego dnia lata i Pociągu.

Wpływ cenzury na twórców w okresie poodwilżowym; nowoczesność w kinie polskim końca lat 50.; nurt psychologiczny w obrębie Szkoły Polskiej; rola Jerzego Kawalerowicza w kształtowaniu Szkoły Polskiej.

American Honey 
Andrea Arnold, Wielka Brytania, USA 2016
Klient 
Asghar Farhadi, Iran, Francja 2016
Milczenie 
Martin Scorsese, USA, Tajwan, Meksyk 2016
Mr. Gaga 
Tomer Heymann, Izrael, Szwecja, Niemcy, Holandia 2015
Porto 
Gabe Klinger, USA, Francja, Portugalia, Polska 2016
Śmierć Ludwika XIV 
Albert Serra, Francja, Hiszpania, Portugalia  2016
Toni Erdmann 
Maren Ade, Niemcy 2016
W sieci 
Kim Ki-duk, Korea Południowa 2016
Zwariować ze szczęścia 
Paolo Virzì, Włochy, Francja 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.