Akademie
 

Generał reż. Buster KeatonGenerał reż. Buster Keaton
Spis lektur i sylabus (sem. I)

I semestr

Literatura podstawowa:

1. Historia kina tom 1 – Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009; rozdziały:

II: Tadeusz Lubelski: Lumière i Méliès: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf, s. 77-136.

V: Michał Oleszczyk: David Wark Griffith: kino uczy się opowiadać, s. 275-313.

VI: Tadeusz Szczepański: Skandynawia, s. 315-392.

VII: Tomasz Kłys: Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej, s. 393-462.

IX: Iwona Sowińska: Złoty wiek burleski, s. 545-616.

XI: Iwona Kolasińska-Pasterczyk: Francuska szkoła impresjonistyczna, s. 685-736

XII: Alicja Helman: Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym, s. 737-777.

2.   Łukasz A. Plesnar: Western jako gatunek filmowy: strategie badawcze [w:] tegoż, Twarze westernu, Kraków 2009, s. 13-43.

3.   Jacek Ostaszewski, Łukasz A. Plesnar, 100 westernów, Kraków 2000, wstęp oraz s. 7-21, 57, 65-66.

Literatura uzupełniająca:

1.   Jerzy Płażewski, Historia filmu 1895 – 2005, Warszawa 2011; odpowiednie fragmenty.

2.   W cieniu braci Lumière. Szkice o początkach kina, red. M. Hendrykowska, Poznań 1995.

3.   Grzegorz Królikiewicz, Wielka Kamienna Twarz. Próba analizy filmu „Generał” Bustera Keatona, Łódź 1996.

4.   „Film na Świecie” 1981, nr 8 (276) – numer monograficzny poświęcony Busterowi Keatonowi.

5.   André Bazin, Western, czyli film amerykański par excellence [w:] tegoż, Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, Warszawa 1963, s. 143-153.

6.   Jacek Ostaszewski, Konteksty westernu [w:] A. Helman (red.) Kino gatunków, Katowice 1991, s. 69-83.

7.   John H. Lenihan, Showdown: Confronting Modern America in the Western Film, Urbana and Chicago 1980.

8.   „Film na Świecie” 1982, nr 3 (283) – numer monograficzny poświęcony Davidowi W. Griffithowi.

9.    Niemiecki ekspresjonizm filmowy, A. Helman, A. Madej (red.), Katowice 1985.

10. Lotte H. Eisner, Ekran demoniczny, tłum. K. Eberhardt, Gdańsk 2011.

11.  Siegfried Kracauer, Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, tłum. E. Skrzywanowa,   W. Wertenstein, Gdańsk 2010.

12.  Tomasz Kłys, Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa, Łódź 2006.

13.  Aleksander Kwiatkowski, Film skandynawski, Warszawa 1986.

14.  Jerzy Płażewski, Historia filmu francuskiego 1895-2003, Warszawa 2005; odpowiednie fragmenty.

15.  Zbigniew Czeczot-Gawrak, Jean Epstein. Studium natury w sztuce filmowej, Warszawa 1962.

16.  Europejskie manifesty kina. Antologia, Andrzej Gwóźdź (wybór, wstęp i opracowanie), Warszawa 2002 (fragmenty: G. Méliès, Obrazy kinematograficzne, tłum. I. Dembowski, s. 241-250, R. Canudo, Manifest siedmiu sztuk, tłum. I. Dembowski, s. 40-45; Louis Delluc, Fotogenia,  tłum. T. Lubelski, s. 46-52; R. Clair Rytm, tłum. Ł. Demby, s. 166-169, Germaine Dulac, Istota kina – wizualizacja myśłi, tłum. I. Dembowski, s. 170-178. Fernand Léger, Malarstwo i kino, tłum. Ł. Demby, s. 179-180, Hans Richter, Zasadnicze problemy sztuki ruchu, tłum. A. Gwóźdź, s. 151-160, (Lászlo) Moholy-Nagy, Problemy nowego filmu, tłum. A. Gwóźdź, s. 190-203).

17.  Kristin Thompson, David Bordwell, Film History. An Introduction, New York 2010; odpowiednie fragmenty.

sylabus akademia filmowa

Adapter. Kino bez barier: Najlepszy 
Adapter. Kino bez barier
Łukasz Palkowski, Polska 2017
Canaletto i sztuka Wenecji 
Wystawy na ekranie 2017/2018
Czwarta władza 
Steven Spielberg, USA 2017
Jaskiniowiec 
Nick Park, Wielka Brytania, Francja 2018
Kobieta, która odeszła 
Lav Diaz, Filipiny 2016
Kobiety mafii 
Patryk Vega, Polska 2017
Kształt wody 
Guillermo del Toro, USA, Kanada 2017
Nić widmo 
Paul Thomas Anderson, USA 2017
Plan B 
Kinga Dębska, Polska 2017
Pomiędzy słowami 
Urszula Antoniak, Holandia, Niemcy, Polska 2017
Profesor Marston 
Angela Robinson, USA 2017
Przy Planty 7/9 
Michał Jaskulski, Lawrence Loewinger, Polska, USA 2016
Pszczółka Maja: Miodowe Igrzyska 
Noel Cleary, Sergio Delfino, Alexs Stadermann, Niemcy, Australia 2018
Szron 
Šarūnas Bartas, Litwa, Francja, Ukraina, Polska 2017
The Place 
Paolo Genovese, Włochy 2017
Trzy billboardy za Ebbing, Missouri 
Martin McDonagh, USA, Wielka Brytania 2017
Twój Vincent (polski dubbing) 
Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Polska, Wielka Brytania 2017
W ułamku sekundy 
Fatih Akin, Niemcy, Francja 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.