Akademie
 

Generał reż. Buster KeatonGenerał reż. Buster Keaton
Spis lektur i sylabus (sem. I)

I semestr

Literatura podstawowa:

1. Historia kina tom 1 – Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009; rozdziały:

II: Tadeusz Lubelski: Lumière i Méliès: fotograf i iluzjonista inicjują kinematograf, s. 77-136.

V: Michał Oleszczyk: David Wark Griffith: kino uczy się opowiadać, s. 275-313.

VI: Tadeusz Szczepański: Skandynawia, s. 315-392.

VII: Tomasz Kłys: Film niemiecki w epoce wilhelmińskiej i weimarskiej, s. 393-462.

IX: Iwona Sowińska: Złoty wiek burleski, s. 545-616.

XI: Iwona Kolasińska-Pasterczyk: Francuska szkoła impresjonistyczna, s. 685-736

XII: Alicja Helman: Awangarda we francuskim i niemieckim kinie niemym, s. 737-777.

2.   Łukasz A. Plesnar: Western jako gatunek filmowy: strategie badawcze [w:] tegoż, Twarze westernu, Kraków 2009, s. 13-43.

3.   Jacek Ostaszewski, Łukasz A. Plesnar, 100 westernów, Kraków 2000, wstęp oraz s. 7-21, 57, 65-66.

Literatura uzupełniająca:

1.   Jerzy Płażewski, Historia filmu 1895 – 2005, Warszawa 2011; odpowiednie fragmenty.

2.   W cieniu braci Lumière. Szkice o początkach kina, red. M. Hendrykowska, Poznań 1995.

3.   Grzegorz Królikiewicz, Wielka Kamienna Twarz. Próba analizy filmu „Generał” Bustera Keatona, Łódź 1996.

4.   „Film na Świecie” 1981, nr 8 (276) – numer monograficzny poświęcony Busterowi Keatonowi.

5.   André Bazin, Western, czyli film amerykański par excellence [w:] tegoż, Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, Warszawa 1963, s. 143-153.

6.   Jacek Ostaszewski, Konteksty westernu [w:] A. Helman (red.) Kino gatunków, Katowice 1991, s. 69-83.

7.   John H. Lenihan, Showdown: Confronting Modern America in the Western Film, Urbana and Chicago 1980.

8.   „Film na Świecie” 1982, nr 3 (283) – numer monograficzny poświęcony Davidowi W. Griffithowi.

9.    Niemiecki ekspresjonizm filmowy, A. Helman, A. Madej (red.), Katowice 1985.

10. Lotte H. Eisner, Ekran demoniczny, tłum. K. Eberhardt, Gdańsk 2011.

11.  Siegfried Kracauer, Od Caligariego do Hitlera. Z psychologii filmu niemieckiego, tłum. E. Skrzywanowa,   W. Wertenstein, Gdańsk 2010.

12.  Tomasz Kłys, Dekada doktora Mabuse. Nieme filmy Fritza Langa, Łódź 2006.

13.  Aleksander Kwiatkowski, Film skandynawski, Warszawa 1986.

14.  Jerzy Płażewski, Historia filmu francuskiego 1895-2003, Warszawa 2005; odpowiednie fragmenty.

15.  Zbigniew Czeczot-Gawrak, Jean Epstein. Studium natury w sztuce filmowej, Warszawa 1962.

16.  Europejskie manifesty kina. Antologia, Andrzej Gwóźdź (wybór, wstęp i opracowanie), Warszawa 2002 (fragmenty: G. Méliès, Obrazy kinematograficzne, tłum. I. Dembowski, s. 241-250, R. Canudo, Manifest siedmiu sztuk, tłum. I. Dembowski, s. 40-45; Louis Delluc, Fotogenia,  tłum. T. Lubelski, s. 46-52; R. Clair Rytm, tłum. Ł. Demby, s. 166-169, Germaine Dulac, Istota kina – wizualizacja myśłi, tłum. I. Dembowski, s. 170-178. Fernand Léger, Malarstwo i kino, tłum. Ł. Demby, s. 179-180, Hans Richter, Zasadnicze problemy sztuki ruchu, tłum. A. Gwóźdź, s. 151-160, (Lászlo) Moholy-Nagy, Problemy nowego filmu, tłum. A. Gwóźdź, s. 190-203).

17.  Kristin Thompson, David Bordwell, Film History. An Introduction, New York 2010; odpowiednie fragmenty.

sylabus akademia filmowa

American Honey 
Andrea Arnold, Wielka Brytania, USA 2016
Ghost in the Shell 
Rupert Sanders, USA 2017
Klient 
Asghar Farhadi, Iran, Francja 2016
Milczenie 
Martin Scorsese, USA, Tajwan, Meksyk 2016
Mr. Gaga 
Tomer Heymann, Izrael, Szwecja, Niemcy, Holandia 2015
Polish Cinema for Beginners: Hiszpanka 
Polish Cinema for Beginners
Łukasz Barczyk, Polska 2014
Porto 
Gabe Klinger, USA, Francja, Portugalia, Polska 2016
Sonia 
Catti Edfeldt, Lena Hanno, Szwecja 2016
Toni Erdmann 
Maren Ade, Niemcy 2016
Węgierska Wiosna Filmowa: Dusza i ciało 
Węgierska Wiosna Filmowa 2017
Ildikó Enyedi, Węgry 2017
Wózkownia: Małżeńskie porachunki 
Wózkownia
Ole Bornedal, Dania 2017
W pionie 
Alain Guiraudie, Francja 2016
W sieci 
Kim Ki-duk, Korea Południowa 2016
Zud 
Marta Minorowicz, Polska, Niemcy 2016
Zwariować ze szczęścia 
Paolo Virzì, Włochy, Francja 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.