repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Happy End, reż. Michael Haneke
Aktualności

Premiery tygodnia: "Happy End", "Marlina...", "Pitbull. Ostatni pies"...

16 mar

Od 16 marca w Kinie Nowe Horyzonty

Happy End
reż. Michael Haneke / Francja, Austria, Niemcy 2017 / 107’

Isabelle Huppert, Jean-Lous Trintignant oraz Mathieu Kassovitz w najnowszym filmie mistrza światowego kina, dwukrotnego laureata Złotej Palmy, twórcy Miłości i Białej wstążkiHappy End to trzymający w napięciu współczesny thriller psychologiczny, którego bohaterowie to wielopokoleniowa mieszczańska rodzina. Facebook, smsy i maile wywołują w jej życiu lawinę dramatycznych wydarzeń. Michael Haneke bierze pod lupę najgłębiej skrywane emocje i to, jak Internet, którego używamy do komunikacji ze światem, niepostrzeżenie zmienia nasze życie intymne i relacje z najbliższymi. Pod najbardziej ironicznym z tytułów w dorobku Hanekego kryje się jeden z najbardziej intrygujących filmów twórcy. Z jednej strony Happy End to zbiór ikonicznych motywów pojawiających się w kinie austriackiego mistrza (międzypokoleniowy konflikt, dysfunkcyjna rodzina, przemoc, której ofiary zjawiają się w najmniej spodziewanym momencie, władza technologii). Z drugiej zaś – brutalna diagnoza stanu Europy, stawiana w sposób szokujący, ale i zaskakująco zabawny. To także elektryzujące ekranowe spotkanie Hanekowskich gwiazd: Isabelle Huppert gra rolę głowy bogatej rodziny, natomiast Jeana-Louisa Trintignant oglądamy w roli jej ojca.

Marlina. Zbrodnia w czterech aktach
reż. Mouly Surya / Indonezja, Francja, Malezja, Tajlandia 2017 / 93’

Rozpalone słońcem, puste wzgórza indonezyjskiej wyspy urzekają surowym pięknem. Dla mieszkającej samotnie młodej wdowy nie jest to jednak bezpieczne miejsce. Gdy do jej drzwi zapuka kilku bandytów, nikt nie usłyszy wołania o pomoc. Nie spodziewają się, że nad ranem kobieta opuści dom z głową jednego z nich zawiniętą w strzęp materiału. Reżyserka w intrygujący sposób łączy konwencję westernu z kameralnym dramatem, uzupełniając je dokumentalnym zacięciem i sarkastycznym poczuciem humoru. Doskonale panuje nad formą – panoramiczne kadry hipnotyzują, wykorzystane w nich światło jest ukłonem w stronę Caravaggia. Postać wdowy inspirowana była historiami mieszkających na wyspie kobiet, ale scenariusz nadaje jej mitologiczny charakter. Podróż szukającej sprawiedliwości bohaterki złożona jest z prozaicznych wydarzeń, składających się jednak na opowieść o kobiecej sile. Gdyby ktoś pokusił się o wymyślenie Mad Maxa w wersji slow cinema, mogłaby to być właśnie Marlina...

Na linii wzroku
reż. Joachim Dollhopf, Evi Goldbrunner / Niemcy 2015 / 98’

11-letni Michi mieszka w domu dziecka. Pewnego dnia przypadkowo natrafia na nazwisko i adres swego ojca. Czy chłopiec odważy się go odszukać? Co może wyniknąć z takiego spotkania? Michi ma 11 lat i mieszka w domu dziecka, gdzie na co dzień zmaga się z docinkami ze strony kolegów. Pewnego dnia natrafia na list matki, którego adresatem jest jego ojciec. Listu nigdy nie wysłała, więc Michi postanawia odnaleźć nieznanego mu tatę. Tom okazuje się zupełnie inny, niż chłopiec mógł się spodziewać – jest karłem. Michi początkowo wstydzi się wyglądu ojca i nie chce go znać. Kolejne złośliwości kolegów sprawiają, że ucieka z sierocińca i trafia do mieszkania ojca. Wkrótce obaj odkryją, że mają ze sobą więcej wspólnego, niż przypuszczali, i mimo trudów mogą być prawdziwą rodziną.

Do zakochania jeden krok
reż. Richard Loncraine / Wielka Brytania 2017 / 111’

Komedia o tym, że nigdy nie jest za późno na zmiany, a szczęście można odnaleźć w najmniej spodziewanych miejscach! Sandra jest szczęśliwą sześćdziesięciolatką, obraca się wśród śmietanki towarzyskiej, ma bogatego męża i piękny dom. Wszystko zmienia się, się gdy podczas jednego z przyjęć przyłapuje małżonka na zdradzie z jej najlepszą przyjaciółką. Z dnia na dzień traci swoje wystawne życie i musi przeprowadzić się do siostry, której nie widziała od lat. I chociaż Bif mieszka w warunkach, do jakich Sandra nie przywykła, to właśnie dzięki niej i jej zwariowanym przyjaciołom odkryje radość z życia i… pasję do tańca! Być może pojawi się też szansa na nową miłość?

Pitbull. Ostatni pies
reż. Władysław Pasikowski / Polska 2018 / 123’

Kiedy ginie Soczek, partner Majamiego, policjanci z wydziału terroru rozpoczynają dochodzenie. Schwytanie sprawcy uważają nie tylko za swój obowiązek, ale też punkt honoru. Niestety, wydział jest przetrzebiony zmianami organizacyjnymi i zwolnieniami. W tej sytuacji, aby stawić czoła gangsterom, stołeczny komendant ściąga do Warszawy rozproszonych po prowincji, doświadczonych policjantów. W stolicy pojawiają się Despero, Metyl oraz – prosto z Waszyngtonu – Nielat, zwany obecnie Quantico. Tymczasem w walce o dominację nad miastem, toczonej między gangami z Pruszkowa i Wołomina, pojawia się trzeci, znaczący gracz – Czarna Wdowa.

W czterech ścianach życia
reż. Philippe Van Leeuw / Belgia, Francja 2017 / 85’

Bohaterką filmu jest matka trojga dzieci, uwięziona wraz z rodziną w budynku w Damaszku znajdującym się pod stałą obserwacją snajpera. Zamknięci w klaustrofobicznej przestrzeni niczym w bunkrze, bohaterowie nie mogą opuszczać mieszkania za dnia ani w nocy. Ryzykują nawet wtedy, gdy podchodzą do okien lub głośno rozmawiają. Jak zdobyć jedzenie? Jak przeżyć kolejną dobę? To nie jest wyjątkowa sytuacja, to syryjska codzienność...

czytaj także

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!