repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Wielki sen reż. Howard Hawks
Aktualności

Sprzedaż biletów i karnetów na nowe sezony Akademii filmowych

13 lut

Od 6 lutego w Kinie Nowe Horyzonty.

6 lutego (godz. 12.00) rozpoczyna się sprzedaż biletów i karnetów na nowe semestry Akademii Polskiego Filmu i Akademii Kina Światowego w Kinie Nowe Horyzonty.

Akademia Polskiego Filmu

Szczegółowy program II semestru

Formularz zgłoszeniowy

Serię pokazów rozpoczniemy 8 marca przybliżeniem problematyki rozliczeniowej w filmach Andrzeja Wajdy - polemikę z heroicznymi wzorcami rozpoczną powstańcy warszawscy, przedzierający się tytułowym "Kanałem" (1956), zaś "Popiół i diament" (1958) przedstawi zakamuflowany manifest odejścia od założeń socrealizmu. Z wizerunkami narodowego bohaterstwa i pożądanych społecznie postaw rozprawi się następnie Andrzej Munk w "Eroice" (1957) i "Zezowatym szczęściu" (1960). Kwestię indywidualnych ludzkich portretów nakreśli bardzo subtelnie Jerzy Kawalerowicz, mistrzowsko odmalowując psychologiczne wizerunki bohaterów "Pociągu" (1959) i "Matki Joanny od Aniołów" (1960).

Z dramatem ludzkiego niespełnienia, naznaczonego tragicznymi wydarzeniami lat okupacji, będą się zmagać protagoniści Wojciecha Jerzego Hasa w "Pożegnaniach" (1958), zaś Barbara Krafftówna spróbuje odpowiedzieć na pytanie o to, "Jak być kochaną" (1962) w rzeczywistości wypranej z mitycznych uczuć. Rozczarowanie niespełnionym życiem przedstawi Tadeusz Konwicki w autoterapeutycznym "Ostatnim dniu lata" (1958), pełnię nowofalowych środków twórczych i fabularnej nieoczywistości pokazując w późniejszym "Salcie" (1965). Wraz ze Stanisławem Różewiczem i jego poruszającym "Świadectwem urodzenia" (1961) raz jeszcze wrócimy do czasów okupacji i przyjrzymy się im tym razem z perspektywy dzieci, które przedwcześnie dorośleją.

Główny bohater "Nikt nie woła" (1960) Kazimierza Kutza okaże się przeciwieństwem Maćka Chełmickiego z "Popiołu i diamentu", a Zbyszek Cybulski w "Do widzenia do jutra" (1960) Janusza Morgensterna otworzy nam drzwi do autentycznych gdańskich piwnic studenckich, w których w drugiej połowie lat 50-tych współtworzył teatrzyk Bim-Bom. Na ekranie pojawi się tu w niedużej (tanecznej!) roli Roman Polański, którego "Dwaj ludzie z szafą" (1958) wyłonią się z morza, wędrując poprzez nieprzyjazny im świat z tytułowym rekwizytem, który u tego twórcy jest zazwyczaj pretekstem do budowania atmosfery i napięcia, co doskonale zobrazuje "Nóż w wodzie" (1961). Wojciech Jerzy Has, posługując się epizodyczną formą opowiadania w "Rękopisie znalezionym w Saragossie" (1964), swobodnie przejdzie od tragizmu do sarkazmu i komizmu, który pojawi się również - w odmiennej, groteskowej formie - w "Rejsie" (1970) Marka Piwowskiego, podczas którego dopłyniemy do końca drugiego semestru.

Akademia Kina Światowego

Szczegółowy program II semestru

Formularz zgłoszeniowy

W "Casablance" (1942) atmosferę nocnych klubów Afryki wyczarują przed uczestnikami Akademii magicy ze studia braci Warner, a szykowny Humphrey Bogart zaprosi na szklaneczkę whiskey. Nostalgiczne akordy przerwie następnie kwartet braci Marx, wygrywających w "Kaczej zupie" (1933) absurdalną symfonię gagów. Kąśliwe ostrze humoru stępi dopiero Gary Cooper, który "W samo południe" (1952) uświadomi widzom ciężar cynowej gwiazdy szeryfa. Po ciężkich rewolwerowych znojach świat rozpogodzi się w rytmie "Deszczowej piosenki" (1952), a radosne "dzień dobry" wyśpiewają Gene Kelly i Debbie Reynolds. Słoneczny blask Hollywood przyćmi dopiero atmosfera intryg, szantażu oraz morderstw kina czarnego. Pragnienie samotności wyrazi potem sama Greta Garbo, a "Ludzie w hotelu" (1932) odpowiedzą na to prawdziwą konfrontacją charakterów. Wnętrza w stylu Art déco ustąpią naturalnym plenerom neorealizmu włoskiego. Prawda o trudach powojennego życia ustąpi miejsca rozterkom dzieciństwa - "400 batów" (1958) okaże się prawdziwym torem przeszkód na drodze młodego Antoine'a ku dojrzałości. Naturalizm subtelnej obserwacji zmieni się w modernistyczną grę wysmakowanych ujęć i zaburzonej chronologii, a pewna trójka ludzi wkroczy w labirynt własnej świadomości, próbując przypomnieć sobie wydarzenia z "Zeszłego roku w Marienbadzie" (1961). Subtelną kwestię działania mechanizmów ludzkiego umysłu porzucą sentymentalni pracownicy pewnej stacji kolejowej, oddający się słodko-gorzkim marzeniom w "Pociągach pod specjalnym nadzorem" (1966), a ironiczny obraz ludzkich przywar rozpłynie się w pełnym narracyjnych podstępów "Rashomonie" (1950) Akiry Kurosawy, gdzie kwestia prawdy okaże się równie zwodnicza, jak ekranowe zdarzenia.

Mamy nadzieję, że mnogości odczuć, opinii oraz emocji bohaterów tych filmów będą towarzyszyły również emocje naszych widzów - zarówno podczas projekcji, jak i w trakcie gorących dyskusji!

czytaj także

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!