Noma, My Perfect Storm reż. Pierre DeschampsNoma, My Perfect Storm reż. Pierre Deschamps
13 marca 2017
"Noma, My Perfect Storm": film o René Redzepim i jego Nomie

W marcu w Kinie Nowe Horyzonty.

Noma: My Perfect Storm - film o najlepszej restauracji świata oraz René Redzepim - człowieku, który ją stworzył.

Noma: My Perfect Storm
reż. Pierre Deschamps / Wielka Brytania 2015 / 100’

Dokument przedstawiający sylwetkę René Redzepiego, szefa kuchni legendarnej restauracji Noma w Kopenhadze. Do Nomy, która mieści się w starej dzielnicy Kopenhagi, w magazynach dawniej floty handlowej Danii, pielgrzymują krytycy, eksperci kulinarni, restauratorzy i smakosze z najbardziej odległych zakątków świata. Przyjeżdżają, by poznać kunszt jednego z najbardziej znanych i cenionych współczesnych szefów kuchni. Wizjonera, którego nowatorskie podejście do lokalnych tradycji kulinarnych i rodzimych produktów zrewolucjonizowało kuchnię skandynawską. Noma, wyróżniona dwiema gwiazdkami Michelin, czterokrotnie zwyciężała w prestiżowym rankingu The San Pellegrino World’s 50 Best Restaurants. Po ponad dekadzie sukcesów jej twórca szykuje się do otwarcia nowego miejsca i podróżuje po świecie, rezydując w restauracjach w Tokio, Sydney, a niedługo również w Meksyku.

Wychował się na skrzyżowaniu dwóch kultur, jest synem muzułmańskiego imigranta, który przybył do Danii, a więc kraju, w którym bardzo dużą rolę odgrywa skrajnie prawicowa, ekstremistyczna partia polityczna. Trochę jak brzydkie kaczątko z jednej z baśni Andersena, René był lekceważony czy nawet zastraszany w środowisku, w którym żył, nikt nie traktował poważnie jego planów i celów, które sobie postawił. Mimo tego w końcu wspiął się na szczyt i zrewolucjonizował świat gastronomii zyskując powszechne uznanie dla swego talentu i geniuszu. Do tego stopnia, że królowa Danii nadała mu tytuł rycerski. Dodaj to do codziennej pracy w restauracji, stresu, sukcesów i porażek – to całkiem dobra inspiracja dla filmu. (Pierre Deschamps, "Co jest grane 24")

"Noma. My perfect storm" ujęło mnie szczególnie dwoma składnikami. Po pierwsze – wątkami poświęconymi samemu myśleniu o kulinariach, a raczej – przypomnieniu nam o wykwintnym jedzeniu i takiejż kuchni jako czymś, co od zbyt dawna straciło konieczny balans pomiędzy tym, co proste, tanie, zdrowe, naturalne, lokalne, zwyczajne, a tym co – drogie, straszliwie "nafąfane", luksusowe, zdobywane nie wiadomo skąd, nadmiernie przeceniane i w związku z tym zasługujące na niebotycznie wysokie rachunki, oklaski, nagrody i peany. Jedzenie to zmysły. A pieszczenie zmysłów nie samym kawiorem i truflami się odbywa. Jemy bo musimy, ale jemy także po to, by czynić nasze życie bogatszym o doświadczenia podobne do nieopisywalnych rozkoszy erotycznych. Poznając nowe smaki, połączenia, przekraczając granice tego, co znamy i lubimy i pozwalając się im ponieść – naddajemy tej zwykłej biologicznej czynności  – znaczenia i metafory.(...) Po drugie – czarowaniem – nas widzów  – geniuszem Redzepiego postrzeganego jako „kucharz – celebryta”, przeplatane obrazem zwykłego człowieka, któremu – nazywając rzecz po imieniu – życiowo i na co dzień – nie przewróciło się w głowie. (Joanna O’Shea, www.kultura-osobista.pl)

Basia 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Basia (seans dla szkoły) 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Dziewczyna we mgle 
Donato Carrisi, Włochy 2017
Happy End 
Michael Haneke, Francja, Austria, Niemcy 2017
Lady Bird 
Greta Gerwig, USA 2017
Lato 1993 
Carla Simón, Hiszpania 2017
Madame 
Amanda Sthers, Francja 2017
Niesforny Bram (seans dla szkoły) 
Anna van der Heide, Holandia 2012
Nie jestem czarownicą 
Rungano Nyoni, Wielka Brytania, Francja 2017
Nigdy cię tu nie było 
Lynne Ramsay, Wielka Brytania, Francja, USA 2017
Player One (2D z napisami) 
Steven Spielberg, USA 2018
Trzy billboardy za Ebbing, Missouri 
Martin McDonagh, USA, Wielka Brytania 2017
Twarz 
Małgorzata Szumowska, Polska 2018
Uczciwy człowiek 
Mohammad Rasoulof, Iran 2017
Wieża. Jasny dzień 
Jagoda Szelc, Polska 2017
Wyspa psów 
Wes Anderson, Niemcy, USA 2018
W ułamku sekundy 
Fatih Akin, Niemcy, Francja 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.