Stan rzeczy reż. Wim WendersStan rzeczy reż. Wim Wenders
18 listopada 2016
Wim Wenders - retrospektywa filmów

Do 11 grudnia w Kinie Nowe Horyzonty.

Przegląd twórczości Wima Wendersa zakończymy projekcją filmu Pina i spotkaniem z reżyserem - w niedzielę 11 grudnia o godz. 16.00, prowadzenie: Adam Kruk.

Projekt w ramach programu Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016.

współorganizator: Goethe Institut

Niewielu jest tak utytułowanych twórców światowego kina, jak Wim Wenders - laureat Złotego Lwa za Stan Rzeczy, Złotej Palmy za Paryż, Teksas i nagrody w Cannes za reżyserię Nieba nad Berlinem. Urodził się w Dusseldorfie w 1945 roku w aptekarskiej rodzinie, ale zawsze ciągnęło go do sztuki. Rozliczne poszukiwania doprowadziły go w końcu do szkoły filmowej w Monachium, którą zakończył dyplomowym Latem w mieście. Szybko stał się czołową postacią nowego kina niemieckiego, ale interesował go świat: Berlin, Lizbona, Nowy Jork, Palermo zawdzięczają mu pełnokrwiste, ale i poetyckie filmowe reprezentacje, które dziś, bez filmów takich jak Niebo nad Berlinem, Lisbon Story, Million Dollar Hotel czy Spotkanie w Palermo, byłyby niepełne. Najwięcej filmowych podróży reżyser odbył po USA, gdzie nakręcił chociażby Amerykańskiego przyjaciela czy Paryż, Teksas.

Wędrówkom Wendersa zawsze towarzyszyły niezwykłe dźwięki. Nie byłoby Lisbon Story bez magicznej muzyki Madredeus czy Million Dollar Hotel bez utworów U2. Przyjaźni się z muzykami i wielu z nich umieszcza w swoich filmach: Nicka Cave'a w Niebie nad Berlinem, Campino z Die Toten Hosen w Spotkaniu w Palermo czy kubańskich muzyków-seniorów w Buena Vista Social Club. Podróżujący do Stanów czy do Hawany reżyser nie tylko siebie, ale i swoich bohaterów skazuje na tułaczkę. Od czasu wycieczek Alicji w miastach po wojaże brazylijskiego fotografika Sebastião Salgado z Soli Ziemi jego postaci nieustannie pozostają w drodze. Potrafią się jednak zatrzymać, by zrobić zdjęcie - tak jak sam Wenders, którego filmy często bywają traktatami o naturze widzenia i perspektywach medium filmowego.

W epoce ekspansji MTV nazwał wideo nowotworem na ciele kina, a w Końcu przemocy pokazał szaleństwo monitoringu, prowadzące do bezprawnej inwigilacji. Jako jeden z pierwszych, pracując nad dokumentem Pina, użył w kinie artystycznym technologii 3D. Kinofilii Wendersa towarzyszy erudycja i pokora: lubi pokłonić się klasykom, choćby Nicholasowi Rayowi, któremu poświęcił dokument Film Nicka. Za duchowego ojca Wendersa uważa się jednak najczęściej Michelangelo Antonioniego, który to właśnie z nim zrealizował swój ostatni film Po drugiej stronie chmur. Wenders jest bowiem kimś więcej niż tylko filmowcem - jest instytucją. Często powtarza, że trzeba brać odpowiedzialność, w związku z czym konsekwentnie unika pokazywania przemocy w swoich dziełach. Dlatego też przyjął funkcję pierwszego przewodniczącego Europejskiej Akademii Filmowej powołanej, by promować europejskie kino i wartości.

Adam Kruk

więcej:

Adam Kruk: Wim Wenders

cena biletu: 10 zł

 

W programie przeglądu:

 

1 grudnia, czwartek, godz. 19.30 

Pina 3D
reż. Wim Wenders, Francja, Niemcy, Wielka Brytania 2011, 106'

 

3 grudnia, sobota, godz. 19.30 

Sól Ziemi
reż. Wim Wenders, Juliano Ribeiro Salgado, Brazylia, Francja, Włochy 2014, 110'

 

6 grudnia, wtorek, godz. 19.30 

Every Thing Will Be Fine 3D 
reż. Wim Wenders, Francja, Kanada, Niemcy, Norwegia, Szwecja 2015, 118'

 

11 grudnia, niedziela, godz. 16.00

Pina 3D
reż. Wim Wenders, Francja, Niemcy, Wielka Brytania 2011, 106'
spotkanie z Wimem Wendersem, prowadzenie: Adam Kruk

 

11 grudnia, niedziela, godz. 20.15

Piękne dni w Aranjuezie 3D
reż. Wim Wenders, Francja, Niemcy, Portugalia 2016, 97’

dodatkowy pokaz, polska premiera, cena biletu - 16 zł

21 x Nowy Jork 
Piotr Stasik, Polska 2016
Atomic Blonde 
David Leith, USA 2017
Dunkierka 
Christopher Nolan, Francja, Holandia, USA, Wielka Brytania 2017
Frantz 
François Ozon, Francja, Niemcy 2016
Kacper i Emma jadą w góry 
Arne Lindtner Naes, Norwegia 2017
Królewicz Olch 
Kuba Czekaj, Polska 2016
Mała Wielka Stopa 
Jeremy Degruson, Ben Stassen, Belgia, Francja 2017
Niedoparki 
Galina Miklínová, Czechy, Słowacja, Chorwacja 2016
Obdarowani 
Marc Webb, USA 2017
Paryż na bosaka 
Dominique Abel, Fiona Gordon, Belgia, Francja 2016
Wilde Maus 
Josef Hader, Niemcy, Austria 2017
Wózkownia: Paryż może poczekać 
Wózkownia
Eleanor Coppola, USA 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.