repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Czarny węgiel, kruchy lód reż. Yi'nan Diao
Aktualności

Chiński kryminał - "Czarny węgiel, kruchy lód" Yi'nana Diao

21 sty

Od 23 stycznia w Kinie Nowe Horyzonty.

Złoty Niedźwiedź Berlinale. W kilkunastu fabrykach, rozproszonych po całej prowincji, w transporcie węgla odnalezione zostają fragmenty ludzkiego ciała. Policja podejrzewa pracowników firmy przewozowej. Przy próbie aresztowania padają strzały – oprócz podejrzanych ginie dwójka policjantów. Prowadzący akcję Zhang Zili zostaje odsunięty od obowiązków. Pięć lat później, pogrążony w nałogu alkoholowym, trafia przypadkiem na dawnego współpracownika. Okazuje się, że w sprawie pojawiło się kilka nowych tropów, prowadzących do jednej kobiety – prześladowanej, a może chronionej przez tajemniczego mordercę.

Czarny węgiel, kruchy lód w programie kina

"Chińskie kryminały nieczęsto docierają na nasze ekrany. Krwawe gangsterskie porachunki z elementami sztuk walki opatrzyły się i spowszedniały. Czarny węgiel, kruchy lód (zwycięzca ubiegłorocznego festiwalu w Berlinie) to zupełnie inna liga. Przypomina gęste psychologicznie skandynawskie kino noir z zaskakującymi relacjami." (Janusz Wróblewski, "Polityka")

"Świat w filmie Yinana Diao nie jest czarno-biały. Główny bohater Czarnego węgla... nie ma w sobie nic z elegancji i poczucia sprawiedliwości swoich wielkich poprzedników z amerykańskiego kina. Jest rubasznym, nieatrakcyjnym człowiekiem, który nierozwiązane śledztwo z przeszłości i jego nową odsłonę traktuje raczej w kategorii szansy na powrót do dawnego, znacznie wygodniejszego i przyjemniejszego życia. Zresztą żadna z postaci w chińskim filmie nie jest oczywista, a nawet pozytywna. Wszyscy grają, udają, mają coś na sumieniu, skrywają sekrety, zagłuszają wyrzuty sumienia, żyją w kłamstwie, karmią się pozorami. Można to oczywiście traktować symbolicznie - jako gorzką, smutną refleksję nad państwem chińskim." (Katarzyna Wolanin, filmaster.pl)

"Yinan Diao, wywodzący się z awangardowego teatru, autor sztuk i scenariuszy filmowych (m. in. "Łaźni", 1999, reż. Zhang Yang), zadebiutował w 2003 roku filmem "Uniform", także inspirowanym czarnym kryminałem; w 2007 wyreżyserował "Nocny pociąg", który zdobył nagrodę główną na Warszawskim Festiwalu Filmowym. Najnowszy projekt był dla niego okazją nie tylko do zrobienia filmu w ulubionej formie gatunkowej, ale także przyjrzenia się współczesnym Chinom. Tytułowe czarny węgiel i kruchy lód można odczytywać jako symbole – odpowiednio - twardej, prozaicznej rzeczywistości i emocjonalnego wychłodzenia. Bohaterowie nie są w stanie zbudować trwałych więzi, nie potrafią sobie ufać, choć ich największą tajemnicą jest tak naprawdę desperacka samotność." (film.onet.pl)

czytaj także

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!