repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Szalona miłość reż. Jessica Hausner
Aktualności

"Szalona miłość" Jessiki Hausner, reżyserki "Lourdes"

19 lis

Od 21 listopada w Kinie Nowe Horyzonty.

Berlin, sam środek epoki romantyzmu. Młody poeta Heinrich von Kleist pragnie prawdziwą miłością zwyciężyć nieuchronność śmierci. Znudzony ziemską egzystencją i trywialnością codziennego życia poszukuje towarzyszki, która popełniłaby z nim samobójstwo z miłości. Niepowodzeniem kończą się próby przekonania kuzynki Marie, wyjątkowo sceptycznej wobec oryginalnej propozycji artysty. Heinrich poznaje jednak Henriette – prostą kobietę, żonę znajomego przedsiębiorcy. Henriette jest przekonana o swoim uczuciu wobec poety, z początku nie ma jednak odwagi spełnić jego prośby. Sytuacja zmienia się, gdy dziewczyna dowiaduje się, że cierpi na nieuleczalną chorobę. Szalona miłość to film bardzo teatralny, zamknięty w starannych, statycznych kadrach, ale dzięki tej manierze osobliwa komedia romantyczna (jak nazywa ją sama reżyserka) staje się absurdalnie zabawna.

Szalona miłość w programie kina

"Mit wielkiej romantycznej miłości zakończonej spektakularnym samobójstwem niesie w sobie coś niepokojąco mistycznego. Jakiś niepojęty żywioł emocji, tajemniczą koncepcję szczególnej duchowej wspólnoty i godnego podziwu bohaterstwa. W Polsce, gdzie do epoki romantyzmu wciąż mamy stosunek nabożny, jest to zrozumiałe. W Austrii zdecydowanie mniej, o czym świadczy prowokacyjny dramat Jessiki Hausner „Szalona miłość”, poświęcony okolicznościom tamtej tragedii. Śmierć Kleista zostaje odarta z sentymentalnej legendy." (Janusz Wróblewski, "Polityka")

"Pozornie to film kostiumowy i biograficzny, noszący znamiona dramatu. Sama reżyserka określa go jako komedię romantyczną. „Szalona miłość” składa się wyłącznie ze statycznych ujęć, każde z nich prezentuje się jak ożywiony obraz któregoś z ówczesnych realistycznych malarzy. Z detalami odtworzone zostały XIX-wieczne wnętrza, stroje bohaterów, ich rekwizyty i obyczaje. W duchu epoki prowadzone są także dialogi, większość z nich kojarzy się z wzniosłymi i egzaltowanymi wypowiedziami bohaterów z powieści przełomu oświecenia i romantyzmu. Ta dbałość o szczegóły sprawia, że cała akcja zostaje ujęta w cudzysłów, bo tak naprawdę reżyserka bawi się konwencją i kliszami z epoki." (Karol Owczarek, "Aktivist")

czytaj także

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!