repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Czerwony żółw, reż. Michaël Dudok de Wit
Aktualności

"Czerwony żółw" Michaëla Dudoka de Wita

26 cze

Od 23 czerwca w Kinie Nowe Horyzonty.

Czerwony żółw
reż. Michaël Dudok de Wit / Francja, Belgia 2016 / 80’

Rozbitek na bezludnej tropikalnej wyspie spotyka tajemniczego czerwonego żółwia, który przeszkadza mu w ucieczce na tratwie i który wkrótce ukaże mu się pod postacią kobiety. Nie jest to kolejna historia Robinsona Crusoe, lecz opowieść o człowieku i naturze, kontempla­cyjna, poetycka baśń bez słów, przepięknie animowana, ręcznie rysowana i malowana akwarelą. Holenderski twórca ma już na koncie Oscara za najlepszy krótkometrażowy film animowany Ojciec i córka (2001) i francuskiego Cezara za najlepszy krótkometrażowy film animowany Mnich i ryba (1996).

"Baśniowa konstrukcja Czerwonego żółwia połączona z pieczołowitą i niezwykle piękną animacją daje znakomity efekt. Widz przyzwyczajony do klasycznego schematu „rozbitek-bezludna wyspa” zostaje nagle zaskoczony i postawiony w zupełnie innej sytuacji. Okazuje się, że film stawia zupełnie inne pytania, niż początkowo się wydawało. Już celem nie jest powrót do cywilizacji, do materialnego dobra. Celem staje się samo życie. Pozbawione zdobyczy nowoczesności, zgiełku i szału. Życie, którego największym szczęściem jest możliwość dzielenia go z najbliższą osobą. Życie w zgodzie z naturą i pełną z nią koegzystencją." (Sylwester Sadowski)

"W kulturze japońskiej jedną z podstawowych kategorii estetycznych jest mono no aware, pojęcie przypominające europejskie lacrimae rerum. Jest to swoisty nastrój emocjonalny otaczający ludzi, rzeczy, naturę, sztukę – smutek i melancholia, jakie powstają w zetknięciu z nieuchronnie przemijającym pięknem świata zewnętrznego.

Nominowany do Oscara „Czerwony żółw”, zrealizowany jako pierwszy niejapoński film w słynnym Studiu Ghibli, silnie odwołuje się właśnie do tego związku piękna ze smutkiem, do ścisłego powiązania przyjemności estetycznej z żalem. Kontemplacji symbolicznie ujętego losu człowieka, bezwarunkowej samotności, działania czasu, tajemnicy wiecznie odradzającej się natury, porażki marzeń, nieustannie towarzyszy pytanie o kruchość istnienia, o efemeryczny charakter wszystkiego, co żyje na tym świecie. Wyrafinowana prostota animacji oszałamia bogactwem znaczeń." (Janusz Wróblewski, "Polityka"

czytaj także

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!