T2 Trainspotting dir. Danny BoyleT2 Trainspotting dir. Danny Boyle
24 lutego 2017
Premiery tygodnia: "Śmierć Ludwika XIV", "T2 Trainspotting", "Logan"...

Od 3 marca w Kinie Nowe Horyzonty.

Śmierć Ludwika XIV
reż. Albert Serra / Francja, Hiszpania, Portugalia  2016 / 115’

Umarł król, niech żyje Jean-Pierre Léaud! Krytycy po canneńskich projekcjach Śmierci Ludwika XIV pisali, że to życiowa (sic!) rola kultowego aktora francuskiej Nowej Fali, który w Cannes odebrał nagrodę za całokształt twórczości. Jego twarz, dojrzewająca wraz z kolejnymi filmami Truffauta, Godarda, Eustache’a, Tsai Ming-lianga, u Serry zastyga w bezruchu, blednie i ginie w złocie i purpurze tkanin, owinięta absurdalnym kożuchem peruki. Serra stroni od naturalizmu, skupia się na kontraście pomiędzy unieruchomieniem chorego a postępującą nieuchronnie chorobą, pomiędzy ciałem trawionym rozkładem a próbującym utrzymać się w granicach rytuału królewskim gestem. Tworzy sceny inspirowane XVII-wiecznym malarstwem, wypełnione szeptem sług i ciepłym światłem świec. Scenariusz oparty na raportach medycznych i pamiętnikach Saint-Simona zdaje relację z ostatnich dni Króla Słońce, umierającego z powodu gangreny w obecności bezradnych medyków. Jak zwykle u Serry, czołowego neomodernisty europejskiego kina, kontekst historyczny jest zaledwie pretekstem do opowiedzenia w duchu Bressonowskiego „kina czystego” o uniwersalnych aspektach ludzkiego życia. Film jest kontynuacją niezrealizowanego pomysłu instalacji zamówionej u Serry przez paryskie Centre Pompidou.

Maria Skłodowska-Curie
reż. Marie Noelle / Belgia, Francja, Niemcy, Polska 2016 / 100’

Biografia Marii Skłodowskiej-Curie (Karolina Gruszka) we francusko-polskiej obsadzie. Portret dwukrotnej laureatki Nagrody Nobla, odkrywczyni polonu i radu, prezentujący nieznane dotąd oblicze Skłodowskiej - czułej matki, kochającej żony, kobiety charyzmatycznej, choć pełnej dylematów i sprzeczności. 

Presja społeczna paradoksalnie czyni ze Skłodowskiej-Curie swoistą supermenkę. Kobietę zwalczającą uprzedzenia i gotową bronić za wszelką cenę własnych przekonań. Istotę heroiczną pod każdym względem. Lecz u Noëlle brak komiksowego przerysowania. Francuska reżyserka stawia na drobne niuanse (kto wiedział, że Skłodowska uwielbiała pływać?) i delikatny szkic postaci. Czasem wieńcząc scenę całkowitym rozmyciem konturów i utratą ostrości obrazu, a czasem zastygając w fotograficznej kliszy. Kiedy zachodzi potrzeba, ekran zostaje podzielony na trzy części, aby zainscenizować intensywny tok laboratoryjnych poczynań.

Łukasz Badula, kulturaonline.pl

T2 Trainspotting
reż. Danny Boyle / Wielka Brytania 2017 / 117’

Sequel kultowego Trainspotting Danny'ego Boyle'a z 1996 roku opowiadającego o grupie młodych mieszkańców pogrążonego w kryzysie Edynburga, którzy przed problemami uciekają w świat narkotyków. Tymczasem minęło 20 lat...

Renton wraca do Edynburga, wydaje się ułożonym mężczyzną w średnim wieku, z dobrą pracą, żoną i dziećmi w Amsterdamie. Szybko okaże się, że to pozory - i jemu, i jego kumplom sprzed lat nie do końca dorosłe już życie wyszło. Po co więc w ogóle Renton wraca do Edynburga? "Zachowujesz się jak turysta, który ogląda swoją młodość" - mówi w pewnym momencie Simon zwany też Sick Boyem, gdy Renton zabiera kumpli w ulubione miejsce nieżyjącego od lat Tommy'ego. W pewnym sensie o tym właśnie jest "T2: Trainspotting": to przepełniona nostalgią podróż do młodzieńczego mitu. Do miejsc, w których wszystko się zaczęło - i do kumpli, których kiedyś udało się wykiwać.

Paweł T. Felis, "Gazeta Wyborcza"

Logan: Wolverine
reż. James Mangold / USA 2017 / 137’ 

W niedalekiej przyszłości w kryjówce przy granicy meksykańskiej zmęczony życiem Logan opiekuje się schorowanym Profesorem X. Wysiłki Logana, by ukryć się przed światem i ochronić swoje dziedzictwo, zostają zniweczone, gdy pojawia się młoda mutantka, ścigana przez mroczne siły.

120 uderzeń serca 
Robin Campillo, Francja 2017
Basia 
Marcin Wasilewski, Łukasz Kacprowicz, Polska 2018
Cézanne. Portrety życia 
Wystawy na ekranie 2017/2018
Ella i John 
Paolo Virzì, Włochy, Francja 2017
Films for Food: Mrówki na krewetce 
Films for Food
Maurice Dekkers, Holandia 2015
Kaczki z gęsiej paczki 
Christopher Jenkins, Chiny, USA 2018
Lato 1993 
Carla Simón, Hiszpania 2017
Made in Italy 
Luciano Ligabue, Włochy 2018
Nasze najlepsze wesele 
Olivier Nakache, Éric Toledano, Francja, Kanada, Belgia 2018
Nie jestem czarownicą 
Rungano Nyoni, Wielka Brytania, Francja 2017
Nigdy cię tu nie było 
Lynne Ramsay, Wielka Brytania, Francja, USA 2017
Piotruś Królik 
Will Gluck, Australia, USA, Wielka Brytania 2018
Po latach 
Annarita Zambrano, Francja 2017
Prawdziwa historia 
Roman Polański, Francja, Polska, Belgia 2017
Superagentka 
Karla von Bengtson, Dania 2017
Trzy billboardy za Ebbing, Missouri (seans dla szkoły) 
Martin McDonagh, USA, Wielka Brytania 2017
Tully 
Jason Reitman, USA 2018
Wieża. Jasny dzień 
Jagoda Szelc, Polska 2017
Wiosna Filmów: Fokstrot 
Wiosna Filmów 2018
Samuel Maoz, Izrael, Niemcy, Francja 2017
Wyspa psów 
Wes Anderson, Niemcy, USA 2018
Zimowi bracia 
Hlynur Pálmason, Dania 2017
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.