T2 Trainspotting dir. Danny BoyleT2 Trainspotting dir. Danny Boyle
24 lutego 2017
Premiery tygodnia: "Śmierć Ludwika XIV", "T2 Trainspotting", "Logan"...

Od 3 marca w Kinie Nowe Horyzonty.

Śmierć Ludwika XIV
reż. Albert Serra / Francja, Hiszpania, Portugalia  2016 / 115’

Umarł król, niech żyje Jean-Pierre Léaud! Krytycy po canneńskich projekcjach Śmierci Ludwika XIV pisali, że to życiowa (sic!) rola kultowego aktora francuskiej Nowej Fali, który w Cannes odebrał nagrodę za całokształt twórczości. Jego twarz, dojrzewająca wraz z kolejnymi filmami Truffauta, Godarda, Eustache’a, Tsai Ming-lianga, u Serry zastyga w bezruchu, blednie i ginie w złocie i purpurze tkanin, owinięta absurdalnym kożuchem peruki. Serra stroni od naturalizmu, skupia się na kontraście pomiędzy unieruchomieniem chorego a postępującą nieuchronnie chorobą, pomiędzy ciałem trawionym rozkładem a próbującym utrzymać się w granicach rytuału królewskim gestem. Tworzy sceny inspirowane XVII-wiecznym malarstwem, wypełnione szeptem sług i ciepłym światłem świec. Scenariusz oparty na raportach medycznych i pamiętnikach Saint-Simona zdaje relację z ostatnich dni Króla Słońce, umierającego z powodu gangreny w obecności bezradnych medyków. Jak zwykle u Serry, czołowego neomodernisty europejskiego kina, kontekst historyczny jest zaledwie pretekstem do opowiedzenia w duchu Bressonowskiego „kina czystego” o uniwersalnych aspektach ludzkiego życia. Film jest kontynuacją niezrealizowanego pomysłu instalacji zamówionej u Serry przez paryskie Centre Pompidou.

Maria Skłodowska-Curie
reż. Marie Noelle / Belgia, Francja, Niemcy, Polska 2016 / 100’

Biografia Marii Skłodowskiej-Curie (Karolina Gruszka) we francusko-polskiej obsadzie. Portret dwukrotnej laureatki Nagrody Nobla, odkrywczyni polonu i radu, prezentujący nieznane dotąd oblicze Skłodowskiej - czułej matki, kochającej żony, kobiety charyzmatycznej, choć pełnej dylematów i sprzeczności. 

Presja społeczna paradoksalnie czyni ze Skłodowskiej-Curie swoistą supermenkę. Kobietę zwalczającą uprzedzenia i gotową bronić za wszelką cenę własnych przekonań. Istotę heroiczną pod każdym względem. Lecz u Noëlle brak komiksowego przerysowania. Francuska reżyserka stawia na drobne niuanse (kto wiedział, że Skłodowska uwielbiała pływać?) i delikatny szkic postaci. Czasem wieńcząc scenę całkowitym rozmyciem konturów i utratą ostrości obrazu, a czasem zastygając w fotograficznej kliszy. Kiedy zachodzi potrzeba, ekran zostaje podzielony na trzy części, aby zainscenizować intensywny tok laboratoryjnych poczynań.

Łukasz Badula, kulturaonline.pl

T2 Trainspotting
reż. Danny Boyle / Wielka Brytania 2017 / 117’

Sequel kultowego Trainspotting Danny'ego Boyle'a z 1996 roku opowiadającego o grupie młodych mieszkańców pogrążonego w kryzysie Edynburga, którzy przed problemami uciekają w świat narkotyków. Tymczasem minęło 20 lat...

Renton wraca do Edynburga, wydaje się ułożonym mężczyzną w średnim wieku, z dobrą pracą, żoną i dziećmi w Amsterdamie. Szybko okaże się, że to pozory - i jemu, i jego kumplom sprzed lat nie do końca dorosłe już życie wyszło. Po co więc w ogóle Renton wraca do Edynburga? "Zachowujesz się jak turysta, który ogląda swoją młodość" - mówi w pewnym momencie Simon zwany też Sick Boyem, gdy Renton zabiera kumpli w ulubione miejsce nieżyjącego od lat Tommy'ego. W pewnym sensie o tym właśnie jest "T2: Trainspotting": to przepełniona nostalgią podróż do młodzieńczego mitu. Do miejsc, w których wszystko się zaczęło - i do kumpli, których kiedyś udało się wykiwać.

Paweł T. Felis, "Gazeta Wyborcza"

Logan: Wolverine
reż. James Mangold / USA 2017 / 137’ 

W niedalekiej przyszłości w kryjówce przy granicy meksykańskiej zmęczony życiem Logan opiekuje się schorowanym Profesorem X. Wysiłki Logana, by ukryć się przed światem i ochronić swoje dziedzictwo, zostają zniweczone, gdy pojawia się młoda mutantka, ścigana przez mroczne siły.

17. Tydzień Kina Hiszpańskiego: Kiki 
17. Tydzień Kina Hiszpańskiego
Paco León, Hiszpania 2016
17. Tydzień Kina Hiszpańskiego: Przez otwarte drzwi 
17. Tydzień Kina Hiszpańskiego
Marina Seresesky, Hiszpania 2016
Azyl 
Niki Caro, USA 2017
Bitwa wrocławska 
Beata Januchta, Polska 2016
Captain Fantastic 
Matt Ross, USA 2016
Gold 
Stephen Gaghan, USA 2016
Kong: Wyspa Czaszki 
Jordan Vogt-Roberts, USA 2017
Life 
Daniel Espinosa, USA 2017
Logan: Wolverine 
James Mangold, USA 2017
Milczenie 
Martin Scorsese, USA, Tajwan, Meksyk 2016
Mr. Gaga 
Tomer Heymann, Izrael, Szwecja, Niemcy, Holandia 2015
Ostatnie dni miasta 
Tamer El Said, Egipt, Niemcy, Wielka Brytania, Zjednoczone Emiraty Arabskie  2016
Pokot 
Agnieszka Holland, Polska, Czechy, Niemcy, Szwajcaria 2016
Polish Cinema for Beginners: Carte blanche 
Polish Cinema for Beginners
Jacek Lusiński, Polska 2014
Sonia 
Catti Edfeldt, Lena Hanno, Szwecja 2016
Śmierć Ludwika XIV 
Albert Serra, Francja, Hiszpania, Portugalia  2016
Toni Erdmann 
Maren Ade, Niemcy 2016
Wózkownia: Mr. Gaga 
Wózkownia
Tomer Heymann, Izrael, Szwecja, Niemcy, Holandia 2015
Zwariować ze szczęścia 
Paolo Virzì, Włochy, Francja 2016
rezerwacje telefoniczne

(71) 78 66 566

Zapisz na foursquare
dopisz się do newslettera
Kino Nowe Horyzonty, ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław, kino@kinonh.pl
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty  • Regulamin serwisu  •  realizacja: Pracownia Pakamera + Multiversal
Kino uprzedza o możliwości dokonywania koniecznych zmian w programie.