repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Dziesiąty mężczyzna reż. Daniel Burman
Aktualności

Tydzień Nowego Kina Argentyńskiego do czwartku

28 lis

Ślicznotki, Jauja, Dziesiąty mężczyzna, Sinobrody.

Ambasada Republiki Argentyny i Stowarzyszenie Nowe Horyzonty w dniach od 25 listopada do 1 grudnia zapraszają do Kina Nowe Horyzonty na przegląd nowego kina argentyńskiego, prezentowanego i nagradzanego na międzynarodowych festiwalach.

Cena biletu: 12 zł

Przegląd otworzy zgłoszony przez Argentynę jako kandydat do Oscara Honorowy obywatel (El ciudadano ilustre) Mariano Cohna i Gastóna Duprata z Oscarem Martínezem w głównej roli, za którą otrzymał nagrodę dla najlepszego aktora Volpi Cup na ostatnim MFF w Wenecji (Martíneza zobaczymy także w Paulinie i Dzikich historiach). Laureat wcielił się w pisarza noblistę, ma odebrać medal Zasłużonego Obywatela w rodzinnym miasteczku i zmierzyć się z opiniami ludzi, którzy odnajdują siebie na kartach jego powieści. Gdy towarzyszące jego wizycie emocje sięgną zenitu, będzie zmuszony walczyć o własne życie.Tadeusz Sobolewski po projekcji na Warszawskim Festiwalu Filmowym pisał: Jak mały okazuje się światek - film o nas, Polsce A.D. 2016 przychodzi z Argentyny. Rozegrany z cicha pęk, bezkompromisowy, drapieżny. Tą swoją społeczną drapieżnością przypomina dawne, obnażające ukryte kompleksy kino z Czech, Węgier czy Polski. Scenariusz do tego filmu mógłby napisać Janusz Głowacki, reżyserem mógłby być Marek Piwowski.("Gazeta Wyborcza")

W programie Tygodnia znalazły się nowe filmy, niepokazywane wcześniej w polskich kinach. Należą do nich, nagrodzone na MFF w Rotterdamie (Bright Future Award) i na najważniejszym festiwalu w Argentynie - BAFICI w Buenos Aires (nagroda za reżyserię), Ślicznotki (Las lindas) - autobiograficzny debiut 25-letniej Melisy Liebenthal biorący pod lupę różnice między płciami, z przenikliwością i dziewczęcym humorem obnażający związane z nimi stereotypy. Kolejny nowy tytuł to Paulina (La patota) Santiago Mitre, film, który w tym roku wyjechał z Cannes z Nagrodą Tygodnia Krytyków i FIPRESCI. Jego bohaterką jest wzięta prawniczka, która na dotkniętych biedą obrzeżach rodzinnego miasta rozpoczyna pracę jako nauczycielka. Gdy padnie ofiarą napaści miejscowej szajki, ku zdumieniu otoczenia nie rezygnuje z pracy w szkole. Do trudnej argentyńskiej przeszłości nawiązujeDługa noc Francisco Sanctisa (La larga noche de Francisco Sanctis) Francisco Márqueza, najlepsza w konkursie filmów argentyńskich na tegorocznym BAFICI. Akcja toczy się w latach 70. XX wieku podczas dyktatury junty. Pewien mężczyzna otrzymuje informację o miejscu pobytu dwóch osób poszukiwanych przez wojskowy reżim. Może je uratować, ryzykując własne życie. Krytycy chwalili surowy, wycyzelowany styl Márqueza, znakomicie oddający atmosferę tamtych lat. W programie także Dziesiąty mężczyzna (El rey del Once), nowy film Daniela Burmana, znanego polskim widzom z Paszportu do raju i Rodzinnej tradycji. Burman, potomek polskich Żydów, niezmiennie opowiada o życiu żydowskiej społeczności w Buenos Aires, skupiając się na relacjach międzypokoleniowych. Jego bohater, Ariel, stara się odbudować więź z ojcem i odnaleźć się w rodzinnym mieście po powrocie z Nowego Jorku.

Na szczególną uwagę zasługuje prezentowany podczas Tygodnia ostatni film Lisandro Alonso, jednego z najbardziej radykalnych argentyńskich reżyserów, należącego do twórców debiutujących w latach 90., tworzących wyrazisty nurt w argentyńskiej kinematografii. La LibertadLos muertosFantasmaLiverpool - polska publiczność zna filmy Alonso z programu MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. W Jauja reżyser zbacza z drogi naturalizmu poetyckiego w stronę realizmu magicznego - w 1882 roku, podczas patagońskiej konkwisty duński kapitan (Viggo Mortensen) przemierza pustynię w poszukiwaniu zbiegłej z młodym żołnierzem córki. Film zdobył wiele nagród, m.in. Nagrodę FIPRESCI na festiwalu w Cannes.

W programie przypomnimy też argentyńskie filmy, które znalazły się już na polskich ekranach: muzyczno-taneczne widowisko mistrza europejskiego kina, Carlosa Saury - Argentyna, Argentyna (Zonda: folclore argentino); czarną komedię o utracie cierpliwości - Dzikie historie (Relatos salvajes) Damiána Szifróna;Klan (El Clan) Pablo Trapero o rodzinnej przestępczej organizacji, aranżującej porwania i dokonującej morderstw oraz Pod ochroną (Refugiado) Diego Lermana ze zdjęciami Wojciecha Staronia, film o wchodzeniu w nowe życie po traumie przemocy domowej.

1 grudnia (po projekcji o godz. 20.00) zapraszamy na spotkanie z Gastónem Solnickim, reżyserem Sinobrodego (Kékszakállú), wykształconym w Nowym Jorku filmowcem o polskich korzeniach, autorem trzech filmów (obok najnowszego - Süden, 2008 oraz Papirosen, 2011). Sinobrody został w swobodny sposób zainspirowany operą Béli Bartóka Zamek Sinobrodego. To malownicza i dość enigmatyczna opowieść o kilku młodych kobietach i ich zmaganiach z dorosłością. Zamiast widma komnaty pełnej zwłok pojawia się tu świat pełen dwuznaczności i obowiązków.

 

W programie:

 

29 listopada, wtorek, godz. 20.00

Jauja*

reż. Lisandro Alonso, Argentyna, Dania, Francja, Meksyk, USA, Niemcy, Brazylia, Holandia 2014, 109'

 

30 listopada, środa, godz. 20.00

Dziesiąty mężczyzna*

El rey del Once
reż. Daniel Burman, Argentyna 2016, 82'

 

1 grudnia,czwartek, godz. 20.00

Sinobrody*

Kékszakállú
reż. Gastón Solnicki, Argentyna, 2016, 72'

spotkanie z reżyserem

 

* English subtitles

czytaj także

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!