repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Blokada reż. Emin Alper
Aktualności

Scope100: widzowie wybrali "Blokadę" Emina Alpera

17 cze

Od 24 czerwca w Kinie Nowe Horyzonty.

Odkrycie zeszłorocznego MFF w Wenecji, gdzie film otrzymał trzy nagrody, a zarazem zwycięzca ogólnopolskiego projektu Scope100. Scope100 to druga edycja przedsięwzięcia zainicjowanego w 2014 roku. W ramach Scope100 Gutek Film zaprosił 100 widzów z całej Polski do obejrzenia 10 najnowszych europejskich produkcji, które nie trafiły jeszcze do polskich kin. Były wśród nich filmy pokazane na najważniejszych festiwalach filmowych (Cannes, Wenecja, Berlinale, San Sebastian).

Blokada to zaskakująco celna, porażająca wizualnie wizja współczesnego świata, który przenika wszechobecna atmosfera inwigilacji, zagrożenia terroryzmem i społecznego szaleństwa. Film w reżyserii Elmina Alpera otrzymał Nagrodę Specjalną Jury w Wenecji przyznaną przez wybitnych reżyserów: Alfonso Cuarona (Grawitacja), Pawła Pawlikowskiego (Ida), Nuri Bilge Ceylana (Zimowy sen) i Hou Hsiao-hsiena (Zabójczyni).

Na obrzeżach 14-milionowej metropolii, w atmosferze społecznych napięć, lęku i podejrzliwości, dochodzi do spotkania dwóch braci, którzy nie widzieli się od 20 lat. Khadir zostaje wypuszczony z więzienia pod warunkiem tajnej współpracy z policją. Będzie musiał zaskarbić sobie zaufanie pełnego podejrzeń, opuszczonego przez żonę i dzieci Ahmeda. Jednak bracia nie zdają sobie sprawy z tego, że prawdziwe zagrożenie czyha bliżej, niż im się wydaje.

Blokada w programie kina

"Zagadkowy, niedający spokoju dramat psychologiczny, wyróżniony m.in. Nagrodą Specjalną Jury i nagrodą za reżyserię na ubiegłorocznym festiwalu w Wenecji. Przynosi obraz Turcji, jakiej nie znamy – chorego, zaszczutego kraju, w którym nikt nikomu nie ufa, policja węszy na każdym kroku spiski, ludzie się ukrywają, a na ulicach co chwila wybuchają bomby podkładane przez nieznanych sprawców. (...) Końcowe sekwencje to już klasyczny kafkowsko-lynchowski labirynt, z którego nie ma wyjścia, a sens i znaczenie symbolicznej, rozgrywającej się na kilku poziomach opowieści trzeba określić samemu." (Janusz Wróblewski, "Polityka")

"Wyczerpująco pokazuje, że Stambuł to nie jest kraj dla jakichkolwiek ludzi. Unaocznia jakie spustoszenie dokonuje się nie tylko w ciele narodu, ale i psychice jego obywateli. Dlatego też flirty Alpera z oniryczną atmosferą, brak ciągłości czasu i wymienne stosowanie perspektyw, próbuje nas wprowadzić w stan najpełniejszego współodczuwanie paranoi w jakiej tkwią bohaterowie. Dostajemy zderzenie czołowe z rzeczywistością, a zabiegi odrealnienia pokazują ekstremum w jakim został postawiony człowiek i jak niedopuszczalna w cywilizowanym świecie powinna być sytuacja przyzwolenia na czyjeś życie na tych płowych glebach." (Bernadetta Trusewicz, fdb.pl)

czytaj także

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!