repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Dystans reż. Sergio Caballero
Aktualności

Międzynarodowy Konkurs Nowe Horyzonty

25 lip

24 lipca - 3 sierpnia w Kinie Nowe Horyzonty.

MFF T-Mobile Nowe Horyzonty stawia sobie za cel kreowanie i wspieranie nowych nazwisk w  kinie polskim i światowym. Jak co roku najważniejszym punktem festiwalu jest Międzynarodowy  Konkurs Nowe Horyzonty. Podczas 14. edycji zostanie pokazanych 13 tytułów – autorskich,  niekonwencjonalnych, szukających nowych form wyrazu.

W konkursie pokażemy m.in. filmy prezentowane na jednym z najciekawszych obecnie światowych  festiwali – MFF w Rotterdamie. Laureat rotterdamskiego Tygrysa za Finisterrae, twórca muzyki  elektronicznej i sztuki konceptualnej Sergio Caballero, w swoim drugim filmie, komedii absurdu. Dystans, zabiera widzów w surową scenerię nieczynnej syberyjskiej elektrowni. Przypominający Josepha Beuysa artysta zleca karłom-telepatom kradzież tytułowego przedmiotu. To parodia Stalkera Tarkowskiego i oda do poszukiwaczy lepszego życia. Z kolei Ben Rivers (Dwa lata nad morzem, 12. NH) i Ben Russell (juror zeszłorocznego Międzynarodowego Konkursu Filmy o Sztuce) Zaklęcie, które odpędza ciemność zrealizowali w estońskiej komunie hipisów, w fińskim lesie i na neopogańskim koncercie w Norwegii. Między ciszą a hałasem, w hipnotyzujących ujęciach artyści szukają klucza do kondycji dzisiejszego eremity. W głównej roli wystąpił muzyk Robert AA Lowe, znany jako Lichens. W Rotterdamie pokazano też austriackie czarno-białe Moje ślepe serce Petera Brunnera, historię cierpiącego od urodzenia na zespół Marfana samotnika, który w dramatycznych okolicznościach próbuje wyrwać życiu odrobinę szczęścia i wolności.

Kobiecy punkt widzenia oddają dwa filmy konkursu. Szwajcar Lorenz Merz w filmie Ciasto z wiśniami kreśli pełen zagadek, intensywny emocjonalny portret bezimiennej młodej autostopowiczki. Podczas swojej bezładnej podróży przejmie ona tożsamość przypadkowo spotkanej kobiety. Amerykanka Josephine Decker opowiada z kolei o sensualnym mikroświecie kalifornijskiego lasu Mendocino, w którym odbywa się festiwal bałkańskiej muzyki. Bohaterka naturalistycznego, improwizowanego Masła na zasuwce uwalnia własną seksualność i poddaje się nowym, gwałtownym uczuciom.

Nagrodzona w Locarno francuska Owca, dojrzały formalnie pełnometrażowy debiut duetu Gilles Deroo i Marianne Pistone, pokazuje milczącego 17-latka, uciekającego od matki alkoholiczki. Kamera zagląda chłopakowi przez ramię, śledząc jego pierwsze kroki w dorosłym życiu. Reżyserzy, krocząc ścieżką realizmu spod znaku braci Dardenne, decydują się na nieoczekiwany zwrot. Owca staje się melancholijną impresją o znaczeniu przypadku w życiu.

Warto przyjrzeć się próbie odświeżenia motywu walki o przetrwanie w Canopy Aarona Wilsona. Australijczyk, opowiadając o pilocie, który ląduje na spadochronie w singapurskiej dżungli podczas II wojny światowej i ukrywa się przed patrolami Japończyków, tworzy osobny świat przypominający ten z kina Bruno Dumonta czy Apichatponga Weerasethakula. Nieoczywistym podejściem do egzotyki zaskoczy też widzów nagrodzony w Wenecji Biały cień Noaza Deshe, opowieść o albinosach w Tanzanii.

Argentynę w konkursie reprezentuje Historia strachu Benjamína Naishtata, w której zamożni mieszkańcy zamkniętego osiedla zostaną skonfrontowani z rzeczywistością pobliskiej dzielnicy slamsów. Tymczasem Hiszpan Luis Miñarro w Spadającej gwieździe opowiada o nękanej kryzysem XIX-wiecznej Hiszpanii i rządach Amadeusza I Sabaudzkiego, intrygującego hiszpańskiego króla, który miał włoskie korzenie i stronił od mięsa i alkoholu. Po raz pierwszy w historii festiwalu w konkursie znalazły się aż trzy polskie filmy: Huba Anny Sasnal i Wilhelma Sasnala, Jak całkowicie zniknąć (premiera światowa) Przemysława Wojcieszka oraz Wołanie (premiera światowa) – pełnometrażowy debiut Marcina Dudziaka na podstawie prozy Kazimierza Orłosia.

 Program sekcji

czytaj także

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!