repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Jak być kochaną reż. Wojciech Jerzy Has
Aktualności

Akademia Polskiego Filmu: program nowego semestru ogłoszony

30 sty

Zapisy online na nowy semestr od 6 lutego, od godz. 12.00.

Zapraszamy na kolejną porcję arcydzieł polskiego kina!

Serię pokazów rozpoczniemy 8 marca przybliżeniem problematyki rozliczeniowej w filmach Andrzeja Wajdy - polemikę z heroicznymi wzorcami rozpoczną powstańcy warszawscy, przedzierający się tytułowym "Kanałem" (1956), zaś "Popiół i diament" (1958) przedstawi zakamuflowany manifest odejścia od założeń socrealizmu. Z wizerunkami narodowego bohaterstwa i pożądanych społecznie postaw rozprawi się następnie Andrzej Munk w "Eroice" (1957) i "Zezowatym szczęściu" (1960). Kwestię indywidualnych ludzkich portretów nakreśli bardzo subtelnie Jerzy Kawalerowicz, mistrzowsko odmalowując psychologiczne wizerunki bohaterów "Pociągu" (1959) i "Matki Joanny od Aniołów" (1960).

Z dramatem ludzkiego niespełnienia, naznaczonego tragicznymi wydarzeniami lat okupacji, będą się zmagać protagoniści Wojciecha Jerzego Hasa w "Pożegnaniach" (1958), zaś Barbara Krafftówna spróbuje odpowiedzieć na pytanie o to, "Jak być kochaną" (1962) w rzeczywistości wypranej z mitycznych uczuć. Rozczarowanie niespełnionym życiem przedstawi Tadeusz Konwicki w autoterapeutycznym "Ostatnim dniu lata" (1958), pełnię nowofalowych środków twórczych i fabularnej nieoczywistości pokazując w późniejszym "Salcie" (1965). Wraz ze Stanisławem Różewiczem i jego poruszającym "Świadectwem urodzenia" (1961) raz jeszcze wrócimy do czasów okupacji i przyjrzymy się im tym razem z perspektywy dzieci, które przedwcześnie dorośleją.

Główny bohater "Nikt nie woła" (1960) Kazimierza Kutza okaże się przeciwieństwem Maćka Chełmickiego z "Popiołu i diamentu", a Zbyszek Cybulski w "Do widzenia do jutra" (1960) Janusza Morgensterna otworzy nam drzwi do autentycznych gdańskich piwnic studenckich, w których w drugiej połowie lat 50-tych współtworzył teatrzyk Bim-Bom. Na ekranie pojawi się tu w niedużej (tanecznej!) roli Roman Polański, którego "Dwaj ludzie z szafą" (1958) wyłonią się z morza, wędrując poprzez nieprzyjazny im świat z tytułowym rekwizytem, który u tego twórcy jest zazwyczaj pretekstem do budowania atmosfery i napięcia, co doskonale zobrazuje "Nóż w wodzie" (1961). Wojciech Jerzy Has, posługując się epizodyczną formą opowiadania w "Rękopisie znalezionym w Saragossie" (1964), swobodnie przejdzie od tragizmu do sarkazmu i komizmu, który pojawi się również - w odmiennej, groteskowej formie - w "Rejsie" (1970) Marka Piwowskiego, podczas którego dopłyniemy do końca drugiego semestru.

W programie:

 

8 marca 2017, godz. 17:00

Polska Szkoła Filmowa: Andrzej Wajda

wykład: prof. Krzysztof Kornacki

Kanał, reż. Andrzej Wajda, 1956, 97 min*

Popiół i diament, reż. Andrzej Wajda, 1958, 103 min*

 

15 marca 2017, godz. 17:00

Polska Szkoła Filmowa: Andrzej Munk

wykład: dr hab. Rafał Syska

Eroica, reż. Andrzej Munk, 1957, 84 min*

Zezowate szczęście, reż. Andrzej Munk, 1960, 107 min*

 

22 marca 2017, godz. 17:00

Polska Szkoła Filmowa: Jerzy Kawalerowicz

wykład: dr Małgorzata Kozubek

Pociąg, reż. Jerzy Kawalerowicz, 1959, 98 min*

Matka Joanna od Aniołów, reż. Jerzy Kawalerowicz, 1960, 110 min*

 

29 marca 2017, godz. 17:00

Polska Szkoła Filmowa: Wojciech Jerzy Has

wykład: prof. Tadeusz Szczepański

Pożegnania, reż. Wojciech Jerzy Has, 1958, 97 min*

Jak być kochaną, reż. Wojciech Jerzy Has, 1962, 101 min*

 

5 kwietnia 2017, godz. 17:00

Polska Szkoła Filmowa: Tadeusz Konwicki

wykład: mgr Paweł Biliński

Ostatni dzień lata, reż. Tadeusz Konwicki, Jan Laskowski, 1958, 62 min*

Salto, reż. Tadeusz Konwicki, 1965, 104 min*

 

12 kwietnia 2017, godz. 17:00

W kręgu Shoah

wykład: prof. Monika Talarczyk-Gubała

Przy torze kolejowym, reż. Andrzej Brzozowski, 1963, 13 min

Pasażerka, reż. Andrzej Munk, Witold Lesiewicz, 1963, 58 min

Naganiacz, reż. Czesław i Ewa Petelscy, 1963, 80 min*

 

26 kwietnia 2017, godz. 17:00

Nurt plebejski w Polskiej Szkole Filmowej

wykład: mgr Stanisław Abramik

Świadectwo urodzenia, reż. Stanisław Różewicz, 1961, 106 min*

Nikt nie woła, reż. Kazimierz Kutz, 1960, 82 min*

 

10 maja 2017, godz. 17:00

Świadectwa nowego obyczaju

wykład: prof. Witold Jakubowski

Do widzenia, do jutra..., reż. Janusz Morgenstern, 1960, 86 min*

Dwaj ludzie z szafą, reż. Roman Polański 1958, 14 min

Nóż w wodzie, reż. Roman Polański, 1961, 101 min*

 

17 maja 2017, godz. 17:00

Filozofujące widowisko

wykład: prof. Arkadiusz Lewicki

Rękopis znaleziony w Saragossie, reż. Wojciech Jerzy Has, 1964, 191 min*

 

24 maja 2017, godz. 17:00

Polskie kino popularne w latach 60.

wykład: mgr Robert Dudziński

Prawo i pięść, reż. Jerzy Hoffman, Edward Skórzewski, 1964, 92 min

Małżeństwo z rozsądku, reż. Stanisław Bareja, 1967, 90 min

 

31 maja 2017, godz. 17:00

Kino Jerzego Skolimowskiego

wykład: dr Piotr Kletowski

Rysopis, reż. Jerzy Skolimowski, 1964, 71 min*

Walkower, reż. Jerzy Skolimowski, 1965, 77 min*

 

7 czerwca 2017, godz. 17:00

Nowe kino polskie - cześć I

wykład: prof. Mirosław Przylipiak

Żywot Mateusza, reż. Witold Leszczyński, 1967, 80 min*

Słońce wschodzi raz na dzień, reż. Henryk Kluba, 1967, 90 min

 

14 czerwca 2017, godz. 17:00

Nowe kino polskie - część II

wykład: dr Michał Pabiś-Orzeszyna

Wszystko na sprzedaż, reż. Andrzej Wajda, 1968, 99 min*

Rejs, reż. Marek Piwowski, 1970, 68 min*

 

21 czerwca 2017, godz. 17:00

Egzamin

dr Małgorzata Kozubek

 

*English subtitles

czytaj także

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!